بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزش و مقالات : معرفی سوشال لیسنینگ و اهمیت آن در برندینگ

معرفی سوشال لیسنینگ و اهمیت آن در برندینگ

سوشال لیسنینگ

مقالات فناوری / سوشال لیسنینگ چیست؟ به معنای پیگیری و ردیابی و بررسی رقبا در شبکه های اجتماعی است و می تواند تاثیر زیادی در برندیگ کسب و کار داشته باشد.
یکی از مهم‌ترین اصطلاحاتی که بعد از ورود به دنیای سئو و راه اندازی کسب و کار با آن آشنا می‌شوید، سوشال لیسنینگ است. سوشال لیسنینگ معمولاً با نام گوش دادن به رسانه‌های اجتماعی نیز شناخته می‌شود و به معنی شناسایی و ارزیابی مسائلی است که در رابطه با یک شرکت، محصول یا برند منتشر می‌شود. اطلاعاتی که در اینترنت منتشر می‌شوند، شامل تعداد زیادی داده‌های بدون ساختار هستند. این داده‌ها منبع موثقی ندارند و در اغلب موارد، آسیب بسیار زیادی به کسب و کارها یا برندهای معتبر وارد می‌کنند.

به همین دلیل، سوشال لیسنینگ اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها و سایت‌های توسعه یافته دارد. تمامی اطلاعاتی که در رابطه با یک کسب و کار در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، باید توسط خود کسب و کار مورد بررسی قرار بگیرد. می‌توان از ابزارهای مختلف برای بررسی و ارزیابی سوشال لیسنینگ استفاده کرد. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره سوشال لیسنینگ و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سوشال لیسنینگ چیست؟
سوشال لیسنینگ چیست؟ گوش دادن به رسانه‌های اجتماعی یا سوشال لیسنینگ، به معنی تمرین نظارت بر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی است. با نظارت بر رسانه‌های اجتماعی، به خوبی متوجه خواهید شد نام تجاری کسب و کار شما یا کلمات کلیدی کسب و کار در کدام یک از صفحات اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به عبارت دیگر، سوشال لیسنینگ به کسب و کار کمک می‌کند تا برندینگ خود را به سرعت در رسانه‌های اجتماعی پیگیری کند.

به این ترتیب، کسب و کار متوجه خواهد شد مشتریان چه احساسی در رابطه با محصولات و خدمات دارند. همچنین سایر صفحاتی که از وبسایت شما نام برده‌اند یا کسب و کارهایی که قصد رقابت دارند، به راحتی شناسایی خواهند شد. سوشال لیسنینگ صرفاً به معنی ردیابی و پیگیری نام تجاری کسب و کار نیست. این روش به شما کمک می‌کند تا نام تجاری کسب و کارهای رقیب را نیز ردیابی کنید. ردیابی نام تجاری سایر رقبا در وب‌سایت‌های مختلف، نقش بسیار مهمی در توسعه بهبود کسب و کار شما خواهد داشت.

تفاوت بین سوشال لیسنینگ و نظارت اجتماعی چیست؟
همانطور که گفته شد، لیسنینگ به معنی نظارت و پیگیری نام تجاری در رسانه‌های اجتماعی است. اما بین سوشال لیسنینگ و نظارت اجتماعی، تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. به همین دلیل این دو مفهوم نباید یکسان تلقی شوند. سوشال لیسنینگ، به معنی تجزیه و تحلیل یا ردیابی نام تجاری، پیگیری نظرات کاربران و مردم در رسانه‌های اجتماعی، پاسخ دادن به نظرات کاربران و نظارت کلی بر واکنش‌هایی است که نسبت به کسب و کار شما در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. در حالیکه نظارت اجتماعی، صرفاً نام تجاری کسب و کار را پیگیری می‌کند.

زمانی که نام تجاری وب سایت شما در سایر صفحات یا رسانه‌های اجتماعی مختلف منتشر شد، ابزارهای نظارت اجتماعی برای منتشر کننده پیام هشدار ارسال می‌کنند. برنامه ریزی نظارت اجتماعی، بسیار محدودتر از سوشال لیسنینگ است. سوشال لیسنینگ، دامنه بزرگی از فعالیت‌های کسب و کار و واکنش‌های مردمی را مورد بررسی قرار می‌دهد. نظارت اجتماعی، گاهی اوقات با نام‌های دیگر مثل نظارت بر برند نیز شناخته می‌شود و از نظر عملکردی کاملا با سوشال لیسنینگ متفاوت است.

می‌توان از نظرات اجتماعی، برای پاسخ سریع به احساسات و نظرات منفی استفاده کرد. علاوه بر این، ابزارهای نظارت اجتماعی برای پاسخگویی به شکایت کاربران یا سایر کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، نظارت اجتماعی نمی‌تواند تصویری بزرگ از وضعیت کسب و کار یا برند شما در رسانه‌های اجتماعی تهیه کند. در حالی که سوشال لیسنینگ، اطلاعات کاملی در رابطه با مکالمات آنلاین مربوط به برند، محصولات، صنعت و رقبای شما جمع آوری می‌کند.

استراتژی های سوشال لیسنینگ
اگر تاکنون از سوشال لیسنینگ استفاده نکرده‌اید، وقت آن رسیده است که با استراتژی‌های آن آشنا شده و نام تجاری کسب و کار خود را بهتر مورد بررسی قرار دهید. بسیاری از کاربران، در رسانه‌های اجتماعی مختلف در رابطه با برند و صنعت شما صحبت می‌کنند. بنابراین لازم است بدانید که نظر کاربران چیست و چه اطلاعاتی در رابطه با کسب و کار شما در فضای مجازی دست به دست می‌شود. این مسئله فقط به نفع کسب و کار شما نیست.

بلکه به سود مشتریان نیز خواهد بود. سوشال لیسنینگ به شما کمک می‌کند تا اهمیت و ارزش بیشتری برای مشتریان قائل شوید. زیرا به راحتی قادر خواهید بود به نظرات کاربران و مخاطبین گوش دهید. بنابراین استفاده از سوشال لیسنینگ، برای توسعه کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام استفاده از سوشال لیسنینگ، به استراتژی‌ سئو خاصی نیاز خواهید داشت. در ادامه برخی از این استراتژی‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

مخاطب خود را درک کنید
یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های سوشال لیسنینگ، این است که مخاطبین خود را درک کنید. کاربرانی که از وب سایت شما خرید می‌کنند، نظرات متفاوتی با یکدیگر دارند. بنابراین، نباید توقع داشته باشید همه کاربران نظرات مثبتی در رابطه با وب سایت و نام تجاری کسب و کار شما داشته باشند. قبل از اینکه کاربران یا سایر کسب و کارها را قضاوت کنید، باید آن‌ها را درک کنید. به این ترتیب، به راحتی متوجه خواهید شد مخاطبین از کسب و کار شما چه می‌خواهند و به دنبال چه چیزی هستند. به عنوان مثال، فرض کنید یک مشتری در اینستاگرام بیان کرده است که علاقه بسیار زیادی به محصولات کسب و کار شما دارد.

همچنین ممکن است مکالمه‌ای را در رسانه‌های اجتماعی مشاهده کنید که در رابطه با محصولات و خدمات شما است. برخی کاربران ممکن است نظرات منفی ارسال کنند یا به دنبال راه حل برای رفع مشکل بگردند. هنگام مواجهه با نظرات مثبت مشتریان، از آن‌ها قدردانی کنید. همچنین بهتر است هنگام برخورد با نظرات منفی کاربران، صبر داشته باشید و با ملایمت صحبت کنید. اگر کاربران به دنبال راه حل برای رفع مشکل هستند، به آن‌ها کمک کنید.

به این ترتیب، بازخوردهای مثبتی دریافت خواهید کرد و نام تجاری کسب و کار شما به مرور زمان توسعه پیدا می‌کند. در حال حاضر، کسب و کارهایی وجود دارد که اهمیت بسیار زیادی برای نظرات کاربران قائل هستند و مشتریان خود را درک می‌کنند. به عنوان مثال، توسعه دهندگان اسپاتیفای یک حساب کاربری کامل در توییتر ایجاد کرده‌اند. آن‌ها از طریق این حساب کاربری، به صورت فعالانه به نگرانی‌ها، ابهامات و سوالات کاربران گوش می‌دهند. همچنین به سوالات مشتریان پاسخ داده و نکات و ترفندهایی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

هوش تجاری داشته باشید
هوش تجاری برای نظارت بر محصول و خرید و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسئله بر توسعه کسب و کار شما موثر خواهد بود. زمانی که نظارت درستی بر واکنش مشتریان و سایر کسب و کارها داشته باشید، به خوبی از نیازها و خواسته‌های مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه آگاه خواهید شد.

اطلاعات گوناگونی از واکنش‌ها و نظرات مثبت و منفی مشتریان جمع‌آوری می‌شود. هوش تجاری به شما کمک می‌کند تا از این اطلاعات برای افزایش درآمد کسب و کار خود استفاده کنید و فرآیند بازاریابی دیجیتال را توسعه دهید. اخیراً یکی از کسب و کارها، با استفاده از واکنش‌های کاربران و هوش تجاری عملکرد خود را تغییر داد. اغلب نظراتی که در رابطه با این کسب و کار در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شد، به صورت زیر بودند:

چرا یکی از محصولات وب سایت خود را تغییر نمی‌دهید؟

چرا پاسخی برای حل مشکلات مردم ندارید؟

بهتر نیست یک ویژگی جدید به محصولات خود اضافه کنید تا مشکلات و چالش‌های مردمی را رفع کند؟

این سوال‌ها به راحتی نشان می‌دهند که اکثر مردم از محصولات و خدمات کسب و کار مورد نظر ناراضی بوده‌اند. اما کسب و کار، به خوبی توانسته است از همین نظرات منفی استفاده کرده و عملکرد خود را تغییر دهد. در حال حاضر، محصولات این کسب و کار کاملا مطابق با نظرات و خواسته‌های مشتریان هستند و پیوسته واکنش‌های مثبت دریافت می‌کنند. بنابراین دریافت واکنش‌های منفی، به معنی سقوط کسب و کار شما نیست. در نتیجه، بهتر است بعد از دریافت واکنش‌ها و نظرات منفی ناامید نشوید. هوش تجاری در همین مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد و وضعیت وبسایت را تغییر می‌دهد.

مدیریت بحران
یکی دیگر از مهم‌ترین استراتژی‌های سوشال لیسنینگ، مدیریت بحران است. تقریباً همه کسب و کارها درگیر بحران و چالش‌های کوچک و بزرگ می‌شوند. این بحران‌ها نظرات و واکنش‌های متفاوتی را با خود به همراه دارند. معمولاً تعداد واکنش‌های منفی در زمان بروز بحران و مشکلات افزایش می‌یابد. هنگام بروز بحران لازم است با استفاده از ابزارهای ردیابی سوشال لیسنینگ، وضعیت کسب و کار و نام تجاری خود را در رسانه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار دهید.

سوشال لیسنینگ به شما کمک می‌کند تا از احساسات واقعی مشتریان یا سایر کسب و کارها مطلع شوید. به این ترتیب، به راحتی متوجه خواهید شد بحران پیش آمده تا چه اندازه بر نظرات و رفتار کاربران تاثیر گذار بوده است. بهتر است هنگام بروز مشکلات مسائل زیر را مورد بررسی قرار دهید:

اکثر کاربران در رابطه با کسب و کار شما چه می‌گویند؟
آیا بحران پیش آمده بر رفتار یا خلق و خوی مشتریان بالقوه نیز تاثیر گذار بوده است؟
سایر کسب و کارها و رقبا چه نظراتی در رابطه با وضعیت وب سایت شما دارند؟
چند درصد از کاربران و مشتریان بالقوه با کسب و کار شما هم دردی می‌کنند و سعی در رفع بحران و مشکل دارند؟
بهتر است پاسخ تمامی این سوال‌ها را در رسانه‌های اجتماعی ردیابی کنید و به خوبی واکنش کاربران و رقبا را مورد بررسی قرار دهید. همانطور که گفته شد، بسیاری از کسب و کارها درگیر بحران و چالش می‌شوند. این بحران‌ها و مشکلات به مرور زمان برطرف خواهند شد. ولی مهم‌ترین مسئله این است که میزان تاثیر بحران بر کاربران را ارزیابی کنید. مشکلاتی که در کسب و کار شما به وجود می‌آیند، نباید بر تصمیمات کاربران یا تعامل شما با آن‌ها تاثیر بگذارند.

ارتباط با مشتری و جذب کاربران را جدی بگیرید
سوشال لیسنینگ برای بهبود ارتباط کسب و کار با مشتریان ساخته شده است. به همین دلیل، بهتر است نحوه ارتباط با مشتری و جذب کاربران را جدی بگیرید. کاربران زمانی به سمت کسب و کار شما جذب می‌شوند که به آن‌ها پیشنهاد کمک دهید. محصولات خود را به عنوان یک راه حل برای حل مشکلات و چالش‌های کاربران معرفی کنید. در این حالت، تعداد زیادی از کاربران به سایت وب سایت شما جذب خواهند شد و برای خرید محصولات یا خدمات اقدام می‌کنند. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چگونه مشکلات و چالش‌های کاربران را شناسایی کنیم؟

پاسخ بسیار ساده است. برای شناسایی مشکلات اصلی کاربران، باید از سوشال لیسنینگ استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است یکی از نظرات کاربران در رابطه با وب سایت شما این باشد:«پارسال بخاطر گرون بودن نتونستم این دستگاه تنفسی رو از سایت … بخرم! حالا دنبال جای دیگری هستم تا محصولی ارزون قیمت پیدا کنم» این ممکن است یکی از نظرات کاربران و مشتریان بالقوه کسب و کار شما باشد. این نظر، به خوبی نشان می‌دهد که مشکل اصلی کاربران بالا بودن هزینه فروش محصولات است. بنابراین باید به دنبال یک راه حل برای رفع این مشکل باشید.

بهترین راه حل این است که محصولات خود را برای یک بازه زمانی کوتاه با تخفیف به فروش برسانید یا از فروش اقساطی استفاده کنید. به این ترتیب، تمامی کاربران می‌توانند برای خرید محصولات شما اقدام کنند. این مسئله نه تنها بر رضایت کاربران موثر است و تعداد واکنش‌های مثبت را افزایش می‌دهد، بلکه بر افزایش درآمد کسب و کار شما نیز موثر خواهد بود.

سخن پایانی
در این مقاله به طور کامل درباره سوشال لیسنینگ صحبت شد. سوشال لیسنینگ، به معنی گوش دادن به رسانه‌های اجتماعی است. با استفاده از سوشال لیسنینگ، می‌توانید از نظرات دقیق کاربران و واکنش‌های رقبا مطلع شوید. همچنین قادر خواهید بود نام تجاری کسب و کار خود را در رسانه‌های اجتماعی ردیابی کنید.

این مسئله تاثیر بسیار زیادی بر توسعه کسب و کار شما دارد. بسیاری از وب سایت‌ها به سوشال لیسنینگ بی‌توجه هستند. در حالی که بهترین راه حل برای فهمیدن خواسته‌های کاربران و درک مشکلات آن‌ها، سوشال لیسنینگ است. ابزارهای مختلفی وجود دارند که برای انجام این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. بهتر است یک ابزار متناسب با نوع فعالیت کسب و کار خود انتخاب کنید و ارتباط خود را با سایر بهبود دهید.

منبع : سئوکار

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید