بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و آموزش و مقالات : معرفی YMYL و کاربرد آن در سئو

معرفی YMYL و کاربرد آن در سئو

YMYL چیست

مقالات فناوری / YMYL چیست؟ مخفف پول شما و زندگی شما است و یکی از دستورالعمل های مهم جهت ارزیابی کیفیت جستجو است و در جهت افزایش کیفیت صفحات معرفی شده است.
یکی از اصطلاحاتی که کمتر کسی از آن اطلاع دارد، (YMYL) است. این کلمه مخفف عبارت (Your Money or Your Life) بوده و به معنی «پول شما یا زندگی شما» است. گوگل، اطلاعاتی که بر سلامتی و وضعیت مالی کاربران تاثیر می‌گذارند را با عبارت «محتوای پول یا زندگی شما» (YMYL) معرفی می‌کند.

البته این تاثیرگذاری صرفاً به معنی به خطر انداختن وضعیت مالی یا سلامتی کاربران نیست. برخی از این وبسایت‌ها ممکن است محتوای فوق‌العاده‌ای داشته باشند و تاثیرات مثبتی بر زندگی کاربران بگذارند. به طور کلی تمامی صفحات که بر سلامت، ثبات مالی یا ایمنی افراد تاثیر می‌گذارند، به عنوان محتوای (YMYL) شناخته می‌شوند. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره این مسئله صحبت کنیم.

YMYL چیست؟
استفاده از اینترنت در عصر امروز کاملا با زمان گذشته متفاوت است. به عنوان مثال در زمان گذشته اگر کسی به یک بیماری خاصی مبتلا می‌شد، به سرعت به پزشک مراجعه می‌کرد تا نوع بیماری و روش درمان آن را تشخیص دهد. اما در حال حاضر، اغلب افراد هنگام مشاهده علائم یک بیماری ابتدا وارد اینترنت شده و در موتور جستجوی گوگل به دنبال راه حل یا روش درمان می‌گردند. این مسئله، توسعه‌دهندگان موتور جستجوی گوگل را نگران کرده است.

اگر چه صفحاتی که در سایت‌های مختلف گوگل وجود دارند قابل اعتماد هستند، اما حتی یک جمله اشتباه می‌تواند زندگی یا سلامتی کاربران را به خطر بیندازد. جستجو در گوگل صرفاً مربوط به حوزه سلامتی و درمان نیست.

اکثر مردم برای جستجو در رابطه با اطلاعات مورد نیاز خود مثل سوالات مالی، داستان‌های خبری و سبک زندگی از اینترنت استفاده می‌کنند. در صورتی که کاربران هنگام جستجو در اینترنت با اطلاعات نادرست، قدیمی یا تقلبی برخورد کنند، آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل خواهند شد که سلامت فیزیکی یا وضعیت مالی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چرا YMYL به دنیای سئو ارائه شد؟
گوگل، این عبارت را برای اولین بار جهت سئو سایت به سئوکاران ارائه کرد. در واقع عبارت «محتوای پول زندگی شما» یکی از دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجو (SQEG) است. دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجو، برای کمک به سئوکارها و بهینه سازی سایت در نظر گرفته شده‌اند. وب سایت‌هایی که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و زیر مجموعه‌ای از شبکه‌های بزرگ‌تر نیستند، می‌توانند از این دستورالعمل‌ها برای افزایش کیفیت صفحات خود استفاده کنند و رتبه بندی وب سایت را در فهرست نتایج جستجو ارتقا دهند.

دستورالعمل‌های گوگل دیدگاه درستی در رابطه با نحوه تولید محتوا در اختیار سئوکاران قرار می‌دهند. به عنوان مثال سئوکاران متوجه خواهند شد از نظر گوگل، چه صفحاتی شایسته رتبه بندی هستند و می‌توانند موقعیت بهتری در فهرست نتایج جستجو داشته باشند. محتوای (YMYL) یکی از همین الان دستورالعمل‌ها است که دیدگاه گوگل را در رابطه با تولید محتوای متنی به سئوکاران نشان می‌دهد‌.

از زمانی که گوگل فعالیت خود را شروع کرد، بهینه سازی موتورهای جستجو و ارائه محتوای با کیفیت اهمیت بسیار زیادی داشت. گوگل از وب‌سایت‌ها می‌خواهد که به صورت مداوم محتوای خود را بروز رسانی کرده و از ارائه محتوای قدیمی یا مطالب نادرست به کاربران خودداری کنند. یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل، مرتبط با آپدیت محتوا است که متاسفانه اکثر وب سایت‌ها به آن بی‌توجه هستند. خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجوی گوگل به دنبال مرتبط‌ترین نتایج و بهترین مطالب هستند. با کمک (YMYL)، کاربران متوجه خواهند شد که باید روش تولید محتوا را تغییر داده و مطالبی تاثیرگذار تولید کنند.

نمونه های محتوای YMYL
از نظر گوگل، چند نوع محتوای خاص می‌توانند بر کاربران تاثیرات مثبت یا منفی بگذارند. در ادامه برخی از نمونه‌های محتوای (YMYL) را به شما معرفی می‌کنیم:

اخبار و رویدادهای جاری
یکی از انواع محتوای (YMYL) که بر زندگی و تصمیمات کاربران تاثیر می‌گذارد، اخبار و رویدادهای جاری هستند. اخبار و رویدادهای جاری به صورت مستقیم بر کاربران تاثیر می‌گذارند. حتما برای شما نیز پیش آمده است که وارد یک سایت خبری شده و اخبار منفی را مطالعه کنید. خبرهای منفی می‌توانند آسیب روحی بسیار زیادی به کاربران وارد کنند. به همین دلیل، گوگل از مجموعه‌های خبری می‌خواهد که اخبار منفی را تا حد امکان خلاصه کرده و از بیان نکات آزار دهنده خودداری کنند. علاوه بر این، عناوین خبرها می‌توانند بر تصمیمات کاربران و سبک زندگی آن‌ها اثرگذار باشند.

به عنوان مثال، فرض کنید عنوان یک خبر بیان کند «بیماری سرطان با کاهش میزان استرس و اضطراب درمان می‌شود.» در این حالت بیماران مبتلا به سرطان که این خبر را می‌خوانند، سعی می‌کنند میزان استرس و اضطراب را در بدن خود کاهش دهند. بنابراین روش‌های درمانی که به عنوان خبر منتشر می‌کنید، باید معتبر باشند.

در غیر این صورت ممکن است آسیب جانی و مالی بسیار زیادی به کاربران وارد شود. خبرهایی که توسط مراکز خبری معتبر منتشر می‌شوند، معمولاً از صحت بالایی برخوردار هستند. این خبرها طی چندین مرحله مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند تا صحت آن‌ها مشخص شود. اما مراکز خبری که ناشناخته و غیر معتبر هستند، ممکن است هر اخباری را به عنوان خبر معتبر منتشر کنند. بنابراین بهتر است هنگام مطالعه اخبار، به اعتبار مرکز خبری یا ناشران توجه داشته باشید.

مدنی، دولت و قانون
محتوایی که در رابطه با موضوعات دولتی و قوانین کشور منتشر می‌شود، باید از اعتبار بالایی برخوردار باشد و تاثیر مثبتی بر زندگی کاربران بگذارد. به عنوان مثال اگر وب سایتی در رابطه با قوانین ازدواج و مسائل زناشویی صحبت می‌کند، باید مطالب درستی را به اطلاع کاربران برساند. اطلاعاتی که در یک وبسایت حقوقی منتشر می‌شوند، نباید بر زندگی زناشویی کاربران یا سایر مسائل حقوقی مربوط به زندگی انسان تاثیرات منفی بگذارد.

قوانین کشور هر سال در حال تغییر و تحول هستند. بنابراین یکی از مهم‌ترین نکاتی که سایت‌های حقوقی باید مد نظر قرار دهند، این است که مطالب وبسایت خود را به صورت مداوم بروز رسانی کنند. قوانینی که مربوط به دو سال گذشته باشند، برای کاربران بی فایده خواهند بود.

در صورتی که موتور جستجوی گوگل متوجه شود قوانین و مطالب ارائه شده در وبسایت شما بی اعتبار هستند یا مربوط به مدت‌ها پیش بوده‌اند، امتیازی به وب سایت اختصاص نمی‌دهد. بنابراین اگر یک وبسایت حقوقی هستید، توصیه می‌کنیم ابتدا در رابطه با قوانین اساسی کشور خود اطلاعات جامعی به دست آورید. سپس مطالبی که دارای اعتبار هستند را منتشر کنید.

دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
همانطور که می‌دانید، بسیاری از وب سایت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری و مسائل مالی فعالیت می‌کنند. بسیاری از مردم قبل از اینکه برای تصمیمات مالی مهم تصمیم بگیرند، وارد اینترنت می‌شوند و در صفحات مختلف جستجو می‌کنند. مطالبی که در وب سایت خود بیان می‌کنید، ممکن است بر تصمیم‌گیری کاربران تاثیرگذار باشند. به عنوان مثال، فرض کنید یک وب سایت در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال و آموزش آن فعالیت دارد. این سایت وبلاگ‌های مختلفی در رابطه با انواع ارزهای دیجیتال و بهترین زمان برای ورود به معامله به کاربران ارائه می‌دهد.

بسیاری از کاربران ممکن است بعد از مطالعه محتوای وب سایت، برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام کنند. بنابر این محتوای وب سایت نباید حاوی مطالب نادرست و قدیمی باشد. بازار سرمایه گذاری هر روز در حال تغییر و تحول است. روش‌های سرمایه گذاری و خرید و فروش بسیار متنوع و گوناگون هستند.

اما قوانین و مقررات آن‌ها همیشه در حال تغییر است. بنابراین قوانینی که در عصر امروز برای خرید و فروش یک کالای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است تا چند ماه آینده تغییر کنند. اگر محتوای سایت شما در رابطه با سرمایه‌گذاری، حفظ دارایی، خرید و فروش و مواردی مانند این فعالیت می‌کند، باید به تغییرات قوانین و مقررات در بازار سرمایه گذاری توجه داشته باشید. همچنین بهتر است به صورت پیوسته محتوای وب سایت خود را بروز رسانی کنید.

سلامت و امنیت
یکی دیگر از نمونه‌های محتوای (YMYL)، وب سایت‌هایی هستند که در حوزه سلامت و امنیت فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال اکثر سایت‌های پزشکی که درباره انواع بیماری‌ها و روش درمان آن توضیح می‌دهند، مرتبط با حوزه سلامت هستند. متاسفانه بسیاری از کاربران به مطالبی که در سایت‌های گوناگون منتشر می‌شود، اعتماد می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود آسیب جانی و مالی بسیار زیادی به این دسته از افراد وارد شود.

کاربرانی که به دنبال یک روش درمانی خاص برای بیماری خود هستند، ابتدا باید به پزشک مراجعه کنند. سپس از مطالب موجود در اینترنت، برای تکمیل اطلاعات خود استفاده کنند. هیچ کاربری نباید صرفاً به مطالب موجود در سایت‌های مختلف اعتماد کند. همچنین سایت‌هایی که در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت می‌کنند، باید از صحت مطالب منتشر شده و اعتبار آن مطمئن شوند.

گوگل چگونه محتوای YMYL را رتبه بندی می کند؟
یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای کاربران ایجاد می‌شود، این است که گوگل چگونه محتوای (YMYL) را رتبه بندی می‌کند و به آن امتیاز می‌دهد؟ از نظر گوگل، محتوای (YMYL) با محتوای غیر (YMYL) تفاوت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل، می‌توان سایت‌هایی که بر سبک زندگی و تصمیمات کاربران تاثیرات مثبت و منفی می‌گذارند را به راحتی شناسایی کرد. یک مقاله در سال ۲۰۱۹ در رابطه با همین مسئله منتشر شد. گوگل در این مقاله توضیح می‌دهد که الگوریتم‌های موتور جستجو، درخواست کاربر را با موضوع محتوای وبسایت تطبیق می‌دهند.

در صورتی که وب سایت بازدید بالایی داشته باشد و توسط تعداد زیادی از کاربران مطالعه شود، میزان تاثیرگذاری محتوای سایت بر کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد. خزنده‌ها و ربات‌های گوگل در وهله اول میزان معتبر بودن محتوا را ارزیابی می‌کنند. محتوایی که به صورت کاملاً تخصصی منتشر شده باشد و مطالب آن دارای اعتبار باشند، زودتر از سایر سایت‌ها به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل خواهد شد. دومین مسئله‌ای که توسط خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجوی گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد، تاریخ انتشار محتوا است.

همانطور که گفته شد، محتوای وب سایت باید به صورت مداوم به روز رسانی شود. اگر مدت زیادی از انتشار مقاله گذشته باشد، صفحه شما در فهرست نتایج جستجو ایندکس نخواهد شد. بنابراین موتور جستجوی گوگل برای بررسی (YMYL) به کیفیت مطالب، دقت مطالب، اعتبار محتوا و مواردی مانند این توجه می‌کند. در صورتی که محتوای وب سایت شما نادرست یا قدیمی باشد، منجر به نارضایتی بسیاری از کاربران خواهد شد. در این حالت، کاربران برای اعلام نارضایتی خود کامنت می‌گذارند یا از روش‌های دیگر احساس خود را در رابطه با محتوای وب سایت شما بیان می‌کنند.

چگونه وب سایت را برای YMYL بهینه سازی کنیم؟
حالا که اطلاعات کاملی در رابطه با محتوای (YMYL) بدست آوردید، بهتر است وبسایت خود را بر اساس این دستورالعمل بهینه سازی کنید. در ادامه برخی از روش‌هایی که به سایت شما کمک می‌کنند تا برای (YMYL) بهینه سازی شود را بیان می‌کنیم:

  1. یکی از روش‌های بهینه سازی این است که از کارشناسان و متخصصان بخواهید برای وب سایت شما وبلاگ بنویسند. اگر در یک حوزه تخصصی خاص فعالیت می‌کنید، محتوای وب سایت شما باید توسط افراد متخصص نوشته شود.
  2. هنگام نوشتن محتوا منابع خود را مورد بررسی قرار دهید. محتوایی که از آن برای نوشتن وبلاگ یا خبر استفاده می‌کنید، باید از اعتبار بالایی برخوردار باشد و دارای مطالب اشتباه یا قدیمی نباشد.
  3. بعد از اینکه فرایند نوشتن وبلاگ به پایان رسید، منابع خود را در انتهای محتوا ذکر کنید. این کار به کاربران نشان می‌دهد که مطالب شما از اعتبار بالایی برخوردار هستند و همه آن‌ها منبع دارند.
  4. مسئله دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که دقیق باشید. هنگام نوشتن محتوا از استدلال‌های توصیفی و آمار و اعداد درست استفاده کنید و از بیان مسائل به صورت کلی بپرهیزید.
  5. به صورت ماهانه محتوای وب سایت خود را بروز رسانی کنید. این کار باعث می‌شود مطالب سایت شما همیشه مطابق با فعالیت‌های روز جهانی باشد.
    سخن پایانی
    در این مقاله به طور کامل درباره (YMYL) صحبت شد. این کلمه مخفف عبارت «محتوای پول یا زندگی شما» است. از نظر گوگل بسیاری از سایت‌هایی که دارای مطالب نادرست و قدیمی هستند، می‌توانند تاثیرات منفی بر سبک زندگی و تصمیمات کاربران بگذارند. در عین حال سایت‌هایی که از مطالب معتبر و با کیفیت استفاده می‌کنند، تاثیرات مثبتی بر زندگی کاربران خواهند داشت.

انتقال مطالب اشتباه و قدیمی به کاربران، می‌تواند آسیب مالی و جانی بسیار زیادی به آن‌ها وارد کند. بنابراین بهتر است تمامی وب‌سایت‌ها محتوای خود را از نظر (YMYL) بهینه کنند. برای انجام این کار، کافی است مطلب درست و معتبر را منتشر کنید و فرایند بروز رسانی محتوای سایت را به تعویق نیاندازید.

منبع : سئوکار

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید