بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و اخبار فناوری و اخبار هوش مصنوعی : گفتگو با آواتار مارک زاکربرگ در واقعیت مجازی

گفتگو با آواتار مارک زاکربرگ در واقعیت مجازی

مارک زاکربرگ

جهان دیجیتال / در یک مصاحبه جدید که در واقعیت مجازی برگزار شد، «مارک زاکربرگ» در قالب آواتار خود به گفت‌وگو با مصاحبه‌کننده پرداخت.

به گزارش ایسنا و به نقل از آپلود وی‌آر، «مارک زاکربرگ»(Mark Zuckerberg) مدیر عامل «متا»(Meta) طی یک مصاحبه با «لکس فریدمن»(Lex Fridman) دانشمند حوزه رایانه و هوش مصنوعی و پادکستر روسی-آمریکایی، در واقعیت مجازی گفت‌وگو کرد و هر دو نفر آنها از نمونه اولیه مدل مولد عمیق فوتورئالیستی «کدک آواتارز»(Codec Avatars) متا استفاده کردند.

کدک آواتارز، پروژه پژوهشی بلندمدت متا به شمار می‌رود که هدف آن، ایجاد یک تحول بزرگ در ارتباطات راه دور با دستیابی در لحظه به آواتارهای فوتورئالیستی متقاعد کننده به کمک هدست‌هایی است که به حسگرهای ردیابی چهره و عینک مجهز هستند.

متا وجود این پروژه را اولین بار در سال ۲۰۱۹ فاش کرد و در سال‌های پس از آن، چندین به‌روزرسانی و یک نسخه کامل را به نمایش گذاشته است. با استفاده از یادگیری ماشینی، آواتارها به کمک دستگاه ضبط تخصصی و بیش از ۱۰۰ دوربین تولید می‌شوند اما پژوهشگران متا سعی دارند اسکن تلفن همراه هوشمند را جایگزین آن کنند.

هم زاکربرگ و هم فریدمن، هدست «کوئست پرو»(Quest Pro) پوشیده بودند که دارای سیستم داخلی ردیابی چهره و ردیابی چشم است. با وجود این، مشخص نیست که آیا آواتارها در حال رمزگشایی بوده‌اند یا رایانه شخصی این کار را انجام داده است. یک کابل USB-C به هر دو هدست متصل بود اما این می‌تواند صرفا برای جلوگیری از تمام شدن باتری در طول مصاحبه بوده باشد، نه اتصال به رایانه واقعیت مجازی.

فریدمن در طول مصاحبه مکررا احساس شوک و ناباوری نسبت به چیزی که در حال تجربه کردن آن بود، ابراز می‌کرد و گفت که واقعا احساس می‌کند در مقابل زاکربرگ نشسته است. حتی فریدمن در بخشی از مصاحبه گفت واقعا فراموش کرده است که آواتاری که به آن نگاه می‌کند، یک شخص واقعی نیست. وی افزود که برخلاف تقریبا تمام تلاش‌های پیشین برای ساختن انسان‌های دیجیتال فوتورئالیستی، آواتارهای کدک به صورت عجیبی پیشی گرفته‌اند.

با وجود این، متا هنوز راه زیادی را برای رسیدن به این سطح از اطمینان در محصولات دارد. آواتارهای متا که امروزه گاهی مورد تمسخر قرار می‌گیرند، سبک هنری کارتونی پایه‌ای دارند که نمی‌تواند فراتر از فوتورئالیسم باشد و «کوئست ۳»(Quest ۳)، سیستم ردیابی چشم و ردیابی چهره ندارد اما اگر نقشه راه متا را که در اوایل سال جاری ارائه شد باور کنیم، می‌بینیم که متا می‌تواند به دنبال ارائه کدک آواتارها در نسخه بعدی کوئست پرو باشد که براساس گزارش‌ها قصد دارد آن را در سال ۲۰۲۵ از طریق شراکت با «ال‌جی» عرضه کند.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید