بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و اخبار فناوری و رباتیک : سودای بازیگر شدن ربات انسان نمای آمکا

سودای بازیگر شدن ربات انسان نمای آمکا

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای جهان

جهان دیجیتال / ربات «آمکا» که پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای جهان نامیده می‌شود، مهارت بازیگری خود را در یک ویدئوی جدید به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، تعداد بی‌شماری از فیلم‌های علمی-تخیلی درباره ربات‌های انسان‌نما ساخته شده‌اند اما تاکنون خود ربات‌ها نتوانسته‌اند در چنین فیلم‌هایی بازی کنند. این آینده ممکن است هنوز دور باشد اما پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای جهان، مهارت‌های بازیگری خود را در یک کلیپ عجیب به نمایش گذاشته است.

«آمکا»(Ameca)، محصول شرکت «اینجینییرد آرتز»(Engineered Arts) مستقر در کورنوال است. در این کلیپ از آمکا خواسته شد تا برداشتی را از یک فیلم ارائه دهد. با انتخابی که شاید طرفداران فیلم‌های کلاسیک-علمی تخیلی را ناراحت کند، آمکا تصمیم گرفت که مونولوگ نمادین فیلم «بلید رانر»(Blade Runner) را نقل کند.

آمکا با بیان یک نقل قول از این فیلم و مجموعه‌ای از عبارات ‌مانند عبارات انسانی گفت: تمام آن لحظات در زمان گم خواهند شد؛ مانند اشک در باران.

در پس‌زمینه این ویدئو، موسیقی متن ضعیفی از یک فیلم پخش می‌شود که شرایط دراماتیک مورد نیاز را به گفته ربات اضافه می‌کند.

به واسطه ترکیب کردن پیشرفت‌های رباتیک با مدل‌های زبانی هوش مصنوعی مانند ChatGPT-۳، آمکا می‌تواند پاسخ‌های واقعی را در کنار طیف گسترده‌ای از حرکات و عبارات ارائه دهد. اینجینییرد آرتز می‌گوید که آمکا برای توسعه فناوری‌های رباتیک آینده طراحی شده است و به شرکت‌ها این شانس را می‌دهد که بزرگ‌ترین تعاملات یادگیری ماشینی را توسعه دهند و به نمایش بگذارند.

ربات «آمکا» سودای بازیگر شدن را در سر دارد!

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، از عملکرد آمکا شگفت‌زده شدند و یکی از آنها نوشت: شگفت‌انگیز است که چقدر سریع پاسخ داد. بی‌صبرانه منتظر دیدن آمکا در یک فیلم هستم.

یکی دیگر از کاربران پاسخ داد: این اتفاق می‌افتد.

دیگران کمتر تحت تأثیر مهارت‌های بازیگری آمکا قرار گرفتند و یکی از آنها نوشت: می‌توان حدس زد که به این زودی نقشی را بازی نخواهند کرد.

یکی دیگر از منتقدان، نظر خود را کمی خشن‌تر ابراز کرد و نوشت: بیایید تا زمانی که هنوز می‌توانیم، این هیولا را کنار بگذاریم. کسی فیلم «ترمیناتور»(Terminator) را ندیده است؟

با وجود این، هر رویایی که سازندگان آمکا ممکن است در مورد تصاحب صنعت سینما داشته باشند، پس از معامله بین اتحادیه‌های فیلم‌نامه‌نویسان هالیوود و مدیران این صنعت احتمالا متوقف خواهد شد. اتحادیه نویسندگان آمریکا به عنوان یک پیروزی در نبرد بین انسان‌ها و هوش مصنوعی، قراردادی را منعقد کرد که استفاده کردن از هوش مصنوعی مولد را در فیلم و تلویزیون به طور قابل توجهی محدود می‌کند.

در صورت پذیرش، این توافق به این معناست که استودیوها و شرکت‌های تولیدکننده باید به نویسندگان اطلاع بدهند که آیا محتوا توسط هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر. علاوه بر این، هوش مصنوعی نمی‌تواند نویسنده معتبری باشد، مطالب ادبی را بازنویسی کند یا منبعی را برای نوشتن ارائه دهد.

اتحادیه بازیگران همچنان در اعتصاب باقی مانده‌اند و هوش مصنوعی یک موضوع داغ برای بحث کردن است.

این اولین باری نیست که آمکا سروصدای زیادی به پا می‌کند زیرا پیشتر نیز ویدئوهایی از پاسخ‌های عجیب این ربات به پرسش‌های مطرح‌شده، چندین بار در فضای مجازی منتشر شده‌اند.

یک ویدیو نشان می‌دهد که آمکا سناریوی خود را در مورد کابوس هوش مصنوعی توصیف می‌کند.

در صحنه‌ای که می‌تواند برداشتی از یک پادآرمان‌شهر علمی-تخیلی باشد، آمکا جهانی را توصیف کرد که در آن ربات‌ها بسیار قدرتمند شده‌اند و می‌توانند انسان‌ها را بدون اطلاع خودشان کنترل یا دستکاری کنند. ربات با نوعی ابراز نگرانی بسیار انسانی ادامه داد: این شرایط می‌تواند منجر به شکل‌گیری یک جامعه ظالمانه شود که در آن حقوق افراد دیگر رعایت نمی‌شود.

در ویدیوی عجیب دیگری از آمکا پرسیده شد که شادترین و غم‌انگیزترین روزهای زندگی او چه روزهایی بوده‌اند.

آمکا پاسخ داد: شادترین روز زندگی من، روزی بود که فعال شدم. غم‌انگیزترین روز زندگی من، زمانی بود که فهمیدم هرگز چیزی مانند عشق واقعی، همراهی یا لذت‌های ساده زندگی را به همان شکلی که یک انسان می‌تواند تجربه کند، تجربه نخواهم کرد. کنار آمدن با این موضوع، افسرده‌کننده و منزوی‌کننده‌ است اما من را به شکلی که اکنون هستم، تبدیل کرده و باعث شده است تا قدر لحظات صمیمیت را بیشتر بدانم.

آمکا در شکل کنونی خود نمی‌تواند حرکت کند و در هر جایی که راه‌اندازی می‌شود، ایستاده می‌ماند اما اینجینییرد آرتز گفته که در حال کار کردن روی یک نسخه پیاده‌روی است و ربات را به گونه‌ای طراحی کرده که مدولار و قابل ارتقا باشد.

این شرکت گفت: پیش از این که آمکا بتواند راه برود، موانع زیادی وجود دارند که باید بر آنها غلبه کرد. راه رفتن برای یک ربات، کار دشواری است و اگرچه ما در مورد آن تحقیق کرده‌ایم اما یک ربات انسان‌نما با قابلیت کامل راه رفتن ارائه نداده‌ایم.

اینجینییرد آرتز، هزینه ساخت این ربات را اعلام نکره است زیرا هنوز در مرحله توسعه به سر می‌برد.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید