بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و اخبار فناوری و اخبار هوش مصنوعی : پیشرفت آموزش جراحی با هوش مصنوعی

پیشرفت آموزش جراحی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و جراحی پزشکی

اخبار هوش مصنوعی / سیستم موسوم به «هوش مصنوعی جراحی» (SAIS) ابداع شده توسط موسسه فناوری کالیفرنیا «کالتک» و موسسه پزشکی «کِک مدسین» دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در آمریکا، ارزیابی‌های عینی عملکردی برای جراحان فراهم می‌کند که هدف از آن بهبود و ارتقای مهارت‌های جراحان است.

به گزارش ایرنا از «سای تک دیلی»، زمانی که جراحان آموزش داده می‌شوند آنها معمولا به نظارت پزشکان‌ باتجربه‌تر نیاز دارند اما این وضعیت با ابداع سیستم جدید هوش مصنوعی ممکن است در حال تغییر باشد؛ سیستمی که هدف از آن ارائه فیدبک‌های ارزشمند به جراحان درباره کیفیت کار آنها است.

سیستم «سایس» از طریق تحلیل و ارزیابی فیلم‌های ویدئویی، رهنمودهایی درباره بهبود مهارت ارائه می‌دهد و ارزیابی‌های خود را با بازخوردهای مبسوطی توجیه می‌کند. زمانی که یک فیلم جراحی به این سیستم داده می‌شود، «سایس» قادر است شناسایی کند که چه نوع جراحی در حال انجام است و همچنین کیفیت کار جراحی را ارزیابی می‌کند.

«انیما اناندکومار» استاد علوم محاسباتی و ریاضیات می‌گوید: در محیط های با مخاطرات بالا مانند جراحی رباتیک، در کوتاه مدت واقع‌بینانه نیست که هوش مصنوعی جایگزین انسان شود، در عوض ما بررسی کردیم که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند نتایج جراحی را بطور ایمن ارتقا دهد تا از این طریق بتوانیم کیفیت و تاثیرگذاری کار جراحان را بالا ببریم.

سیستم «سایس» با استفاده از حجم بالایی از داده‌های ویدئویی آموزش داده شد و عملکرد جراحان تا سطح حرکت‌های خاص و منفرد هر جراح مانند نگاه داشتن چاقوی جراحی یا حرکت دادن چاقو در بافت مورد نظر ارزیابی شد.

«دانی کیاسی» مولف اصلی این مطالعات می‌گوید: سایس این توان بالقوه را دارد که فیدبک‌های صحیح و قابل درجه‌بندی در اختیار جراحان قرار دهد. به گفته این محققان، امیدواری وجود دارد که سیستم سایس رهنمودهایی در اختیار جراحان در این خصوص قرار بدهد که چه مهارت هایی نیاز به ارتقا دارند.

محققان همچنین برای جلوگیری از یک برآورد اشتباه، سیستم هوش مصنوعی سایس را راهنمایی کردند تا بطور اختصاصی روی جنبه‌های مرتبط و مربوط به جراحی تمرکز داشته باشد.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید