بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و اخبار فناوری : تحولی شگرف در فناوری‌های نمایشی با نمایشگر انعطاف‌پذیر اوال‌ای‌دی

تحولی شگرف در فناوری‌های نمایشی با نمایشگر انعطاف‌پذیر اوال‌ای‌دی

نمایشگر انعطاف‌پذیر اوال‌ای‌دی

اخبار فناوری / محققان یک نمایشگر دیجیتال قابل کشیدن و انعطاف‌پذیر (OLED) ساخته‌اند که می‌تواند کاربردهای بالقوه‌ای در وسایل الکترونیک پوشیدنی، حسگرهای پزشکی و نمایشگرهای تاشوی رایانه‌ داشته باشد.

به گزارش ایرنا از «سای تک دیلی»، یک نمایشگر نازک دیجیتال را تصور کنید که چنان قابل انعطاف است که می‌توانید آن را دور مچ خود ببندید ، آن را در هر جهتی خم کنید یا حتی آن را روی فرمان خودرو تا بزنید. محققان در دانشکده مهندسی مولکولی در دانشگاه شیکاگو دقیقا چنین ماده‌ای را طراحی کرده‌اند که می‌توان آن را تا نصف طول اصلی خود خم کرد یا تا دو برابر طول اصلی کشید در حالی که همچنان یک الگوی فلورسنت را متصاعد می‌کند.

این ماده توصیف شده در نشریه علمی «مواد طبیعت» گستره وسیعی از کاربردها را دارد که از وسایل الکترونیک پوشیدنی تا حسگرهای سلامتی و پزشکی و صفحات نمایشی تاشو برای رایانه‌ها را دربرمی‌گیرد.

«سیهونگ وانگ» استادیار مهندسی مولکولی که هدایت این تحقیقات را بر عهده داشته است، می‌گوید: یکی از مهمترین اجزای تقریبا هر وسیله مصرفی الکترونیکی صفحه نمایش آن است و ما دانشهایی را از حوزه‌های مختلف ترکیب کردیم تا بتوانیم یک فناوری نمایشی کاملا جدید ایجاد کنیم.

«خوان دی پابلو» از دیگر محققان این پروژه نیز گفت: این کلاس موادی است که نیاز دارید تا بتوانید سرانجام صفحات نمایش (اسکرین) واقعا قابل انعطاف را بسازید. این کار واقعا بنیادین است و انتظار دارم که این کار امکان بسیاری از فناوری‌های نوین را فراهم سازد.

ساخت پلیمرهای منعطف روشن‌شده

نمایشگرهای موجود روی بسیاری از گوشی های هوشمند و نیز شمار فزاینده‌ای از تلویزیون ها از فناوری « او ال ای دی» یا «دیود ارگانیک ساطع‌کننده نور» ساخته شده‌اند که مولکول های ارگانیک کوچک را بین رساناها یا کنداکتورها ساندویچ می‌کنند. زمانی که جریان برق روشن می‌شود. این مولکول های کوچک یک نور روشن ساطع می‌کنند. این فناوری بهره وری انرژی بالاتری نسبت به نمایشگرهای «ال ای دی» و «ال سی دی» دارد.

با این حال این فناوری مشکلاتی به همراه دارد و مواد مورد استفاده در آنها انعطاف لازم را ندارند. در این حال محققان در طرح جدید درصدد ایجاد پلیمرهای جدید برای غلبه بر مشکلات برآمدند.

دی پابلو گفت: ما قادر شدیم نمونه های اتمی از پلیمرهای جدیدی ایجاد کنیم و با این نمونه ها ما آنچه بر سر این مولکول ها می‌آید را شبیه سازی کردیم. اکنون ما این خصوصیات را در سطح مولکولی شناخته‌ایم و چهارچوبی برای مهندسی مواد جدید داریم که انعطاف و تابناکی در آنها بهینه‌سازی شده است.

محققان در این زمینه چند ماده نمونه ساختند که همانند پیش بینی مدل، این مواد منعطف، قابل کشیدن، روشن، با دوام و با کارآمدی مصرف انرژی بودند. این مکانیسم نسل سوم برای نور ساطع کنندگان ارگانیک می‌تواند موادی با عملکرد برابر یا فناوری‌های تجاری «او ال ئی دی» فراهم سازد.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید