بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و اخبار هوش مصنوعی و اخبار ویژه : هوش مصنوعی و تغییر چهره جنگ

هوش مصنوعی و تغییر چهره جنگ

هوش مصنوعی و تغییر چهره جنگ

اخبار هوش مصنوعی / از «ابَر سربازان» گرفته تا پهپادهای هوش مصنوعی قاتل، این‌ها مواردی هستند که به گفته‌ی کارشناسان و تصویرسازی‌های هوش مصنوعی چهره جنگ‌های آینده را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که جنگ‌های آینده نه با ابرهای قارچی بلکه با حملات سایبری ویران‌کننده‌ای که توسط «رایانه‌های کوانتومی» هدایت می‌شود، نمایان خواهند شد.

سربازان و ماموران اطلاعاتی سابق این آینده شوم را برای دیلی‌میل فاش کرده‌اند و نشان دادند که چگونه پیشرفت‌های فناوری چهره جنگ‌ها را تغییر می‌دهد.

از رایانه‌های کوانتومی که میلیون‌ها برابر قدرتمندتر از دستگاه‌های امروزی هستند گرفته تا اسکلت‌های بیرونی رباتیک که به سربازان قدرت مافوق بشری می‌دهند و پهپادهای کنترل‌شده با هوش مصنوعی که بدون کمک انسان، آدم می‌کشند.

با استفاده از این پیش‌بینی‌ها، دیلی‌میل از هوش مصنوعی سازنده‌ی تصاویر به نام میدجرنی(Midjourney) خواست تا تصاویری از آینده‌ی میدان‌های نبرد و فناوری‌هایی که در آنها به کار می‌رود، بسازد.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به سربازان این امکان را می‌دهد که از طریق پهپادها یا وسایل نقلیه‌ی رباتیک خلبان، با نمایشگرهای واقعیت افزوده، ببینند.

آدام سیمونز(Adam Seamons)، مدیر امنیت اطلاعات گروه بین‌المللی GRC، می‌گوید: فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی برای آموزش خلبانان نظامی و تجاری به همراه سایر سخت‌افزارهای گران‌قیمت مانند خودروهای زرهی و تانک‌ها، سال‌هاست که استفاده می‌شوند.

یکی دیگر از کاربردهای جدیدتر، آموزش هواپیماهای بدون سرنشین است

هوش مصنوعی و تغییر چهره جنگ

با ترکیب آموزش با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای خلبانان پهپادها، این سیستم‌ها بدون شک برای آموزش و عملکرد سیستم‌های نظامی در آینده ضروری خواهند بود.

کریس‌مور(Chris Moore)، معاون مارشال هوایی(بازنشسته) و معاون دفاع و امنیت شرکت اینترنتی ماهواره‌ای وان‌وب(OneWeb) می‌گوید: بسیاری از این فناوری‌ها توسط ماهواره‌های حاضر در مدار پایین زمین که اتصالات اینترنت سریع را در میدان جنگ فراهم می‌کنند، فعال می‌شوند.

ماهواره‌ی ست‌کام(SATCOM) در مدار پایین زمین به یک گزینه‌ی مهم برای بسیاری از پیشرفت‌های فناوری جدید مانند واقعیت مجازی، افزوده و رباتیک تبدیل خواهد شد که در نهایت کشندگی تجهیزات را از طریق استفاده موثرتر و کارآمدتر از نیروها افزایش می‌دهد.

رایانه‌های کوانتومی می‌توانند با فشردن یک دکمه سیستم بانکی را خراب کنند

هوش مصنوعی و تغییر چهره جنگ

اندرسن چنگ(Andersen Cheng)، موسس و رئیس اجرایی رمزنگاری پساکوانتوم هشدار می‌دهد که «رایانه های کوانتومی» جدید می‌توانند حملات ویرانگری را فعال کنند که شبکه‌های انرژی و سیستم بانکی جهانی را از بین ببرد.

رایانه‌های کوانتومی به جای یک و صفر، از کیوبیت‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند همزمان هر دوی این‌ها باشند و سطوح ناشناخته‌ای از قدرت محاسباتی را ممکن می‌سازند.

محققان امنیتی می‌ترسند که قدرت رایانه‌های کوانتومی بتواند رمزگذاری کلید عمومی(PKI) را از بین ببرد.

رمزنگاری کلید عمومی(Public-key cryptography) یا رمزنگاری نامتقارن، یک سیستم رمزنگاری است که از یک جفت کلید استفاده می‌کند. کلید عمومی که ممکن است به‌طور گسترده منتشر شود و کلید خصوصی که فقط برای مالک شناخته شده ‌است. تولید چنین کلیدهایی به الگوریتم‌های رمزنگاری که بر اساس مسائل ریاضی و برای تولید توابع یک طرفه هستند، وابسته است. امنیت کارآمد فقط نیاز به حفظ کلید خصوصی دارد. کلید عمومی را می‌توان آشکارا و بدون اینکه امنیت به خطر بیوفتد، منتشر کرد. این فناوری برای امنیت اطلاعات در همه چیز از سیستم بانکی گرفته تا نظامی استفاده شده است.

هنگامی که یک رایانه به اندازه‌ی کافی قدرتمند عمل کند، ما تصویر ابرهای قارچی را در افق نخواهیم دید، بلکه باید منتظر حملاتی باشیم که همه چیز از زیرساخت انرژی ما گرفته تا موسسات مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.رایانه‌های کوانتومی که اکنون در حال توسعه مدل‌هایی بیش از ۴۰۰ کیوبیت دارند.

چنگ می‌گوید: رایانه‌های کوانتومی میلیون‌ها برابر سریع‌تر از رایانه‌های قدیمی خواهند بود، زیرا از «کیوبیت‌ها» استفاده می‌کنند که می‌توانند همزمان یک، صفر یا هر دو باشند.

این بهبود تصاعدی به این معنی است که روزی شاهد جهشی در فناوری کوانتومی خواهیم بود و ما باید قبل از وقوع این اتفاق آماده باشیم نه اینکه بعد از این واقعیت واکنش نشان دهیم.

یک مسابقه‌ی تسلیحاتی کوانتومی مخفی در حال وقوع است که ما از وضعیت دقیق آن اطلاعی نداریم.

هنگامی که یک رایانه به اندازه‌ی کافی قدرتمند عمل کند، ما تصویر ابرهای قارچی را در افق نخواهیم دید، بلکه باید منتظر حملاتی باشیم که همه چیز از زیرساخت انرژی ما گرفته تا موسسات مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هوش مصنوعی جنگنده‌های بدون خلبان را کنترل خواهد کرد

هوش مصنوعی و تغییر چهره جنگ

به گفته کارلتون کینگ(Carlton King)، مامور و نویسنده‌ی سابق MI۶ می‌گوید: هوش مصنوعی هواپیماهای تهاجمی بدون خلبان را کنترل خواهد کرد.

مزایای استفاده از یادگیری ماشینی برای هدایت هواپیماهای تهاجمی برای رهبران نظامی بسیار وسوسه‌انگیز خواهد بود.

اما از لحظه‌ای که شروع به آموزش ماشینی مستقل ربات می‌کنید، کنترل از دست شما خارج می‌شود. کینگ می‌گوید: این وسوسه وجود خواهد داشت که بگوییم: اجازه دهید یک ربات همه‌ی کارها را انجام دهد.

کینگ همچنین گفت که خلبانان در ایالات متحده و بریتانیا در حال حاضر با هواپیماهای بدون سرنشین پرواز می‌کنند، اما رهبران نظامی ممکن است وسوسه شوند که انسان را از معادله حذف کنند.

بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی سربازان را ارتقا خواهد داد

هوش مصنوعی و تغییر چهره جنگ

پابلو بالارین اوسیتو(Pablo Ballarin Usieto)، مشاور امنیت سایبری و عضو گروه فعال گرایش‌های نوظهور انجمن حسابرسی و کنترل سامانه‌های اطلاعاتی(ISACA)، گفت: سربازان آینده ممکن است توسط بیوتکنولوژی یا حتی نانوتکنولوژی تقویت شوند. برای مثال فناوری‌هایی که سربازان را قادر می‌سازد از جراحات میدان نبرد جان سالم به در ببرند.

بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی امکاناتی را برای بهبود عملکرد سربازان، بهبود مراقبت‌های پزشکی در میدان جنگ و حتی انواع جدید سلاح‌ها ارائه می‌دهند.

اوسیتو می‌گوید: فناوری‌های آینده از همین حالا بر جنگ‌ها تاثیر گذاشته‌اند. این نگرانی‌های متفاوتی ایجاد می‌کنند، چه اخلاقی، قانونی یا بشردوستانه.

مهم است که اطمینان حاصل شود که آنها برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان و رعایت قوانین و هنجارهای بشردوستانه بین المللی طراحی و استفاده می‌شوند.

اسکلت‌های بیرونی رباتیک در کنار اندرویدها خواهند جنگید

یوسیتو ادامه داد: سربازان از اسکلت بیرونی رباتی در کنار پهپادهای جنگی کاملا خودمختار استفاده خواهند کرد.

ژنرال رابرت کن پیش‌بینی کرد که یک چهارم نیروهای ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ رباتیک خواهند شد و ارتش را کوچکتر، کشنده‌تر و چابک‌تر خواهند کرد.

اوسیتو می‌گوید: استفاده از ربات‌ها و سیستم‌های خودکار وسایل نقلیه زمینی بدون سرنشین، اسکلت‌های بیرونی رباتیک و حتی سیستم‌های رزمی خودمختار در جنگ می‌تواند خطرات را برای سربازان انسانی کاهش دهد و قابلیت‌های میدان نبرد را افزایش دهد.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید