بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و اخبار ارز دیجیتال : بررسی دلایل افزایش قیمت ریپل

بررسی دلایل افزایش قیمت ریپل

ارز دیجیتال ریپل

دادگاه ریپل نه فقط برای سرمایه‌گذاران و تریدرهای این رمز ارز بلکه برای تمام فعالان دنیای کریپتوکارنسی اهمیت داشت. به همین دلیل دیدیم بعد از رشد شدید قیمت ریپل نرخ سایر ارزهای دیجیتال حتی خود بیت کوین هم صعودی شد. اما چرا این موضوع بسیار مهم بود؟ نتیجه چه بود که افزایش 80 درصدی قیمت XRP را در پی داشت؟

اخبار بازار ارز دیجیتال / سرانجام مشخص شد ارز دیجیتال XRP جزو اوراق بهادار نیست، هر چند فروش بخشی از عرضه آن به شرکت‌ها و نهادها توسط توسعه‌دهنده جزو اوراق بهادار بوده است! به عبارتی فروش ارز XRP به سازمان‌ها در زمره سکیوریتی ثبت نشده قرار گرفته و مشمول پرداخت جریمه است، اما روی هم رفته، ارز دیجیتال XRP «سکیوریتی» نیست.

ارز دیجیتال ریپل

اهمیت ریپل برای کل صنعت ارزهای دیجیتال

ریپل یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های کریپتویی است که به زبان ساده، می‌خواهد بانک‌های سراسر دنیا را به یکدیگر متصل کند تا مبادلات بین‌المللی سریع‌تر و ارزان‌تر انجام شوند. Ripple شبکه‌ای از ارائه‌دهندگان سازمانی خدمات پرداخت نظیر بانک‌ها و مشاغل خدمات پولی است. پروتکل‌ها، ابزارها و محصولات متعددی توسط شرکت Ripple Labs توسعه یافته‌اند، به همین دلیل آن را رقیب مستقیم Swift می‌شناسند. سوئیفت یک شبکه پیام‌رسانی گسترده است که بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی به منظور ارسال و دریافت سریع، دقیق و ایمن اطلاعات مثل انتقال پول از آن بهره می‌برند.

مشابه هر پروژه کریپتویی دیگر اعم از یک اکوسیستم بزرگ یا پلتفرمی ساده، ریپل هم دارای ارز دیجیتال اختصاصی خود است که کاربردهای فراوانی در این شبکه عظیم دارد. این رمز ارز را با نماد XRP می‌شناسند. XRP توکن مورد استفاده به منظور نمایش انتقال ارزش در شبکه Ripple است. نقش آن به نوعی یک واسطه است. حال به عقیده کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) این رمز ارز در زمره اوراق بهادار قرار می‌گیرد، به همین دلیل فروش آن باید ابتدا در نهاد نام برده ثبت شود. SEC یک آژانس نظارتی مستقل ایالات متحده بوده و بر بازارهای مالی نظارت می‌کند تا از درستی و امانت‌داری بازار و رفتار منصفانه با سرمایه‌‌گذاران آمریکایی اطمینان پیدا کند.

بعد از این که SEC شکایتی علیه Ripple Labs تنظیم و آن‌ها را به فروش سکیوریتی ثبت نشده متهم کرد، قیمت XRP افت زیادی داشت. اطمینان داشتیم در صورت پیروزی یکی از بزرگترین شرکت‌های کریپتویی دنیا در دعوای حقوقی خود رشد قیمت ریپل را شاهد خواهیم بود، اما نکته اینجا بود که تضمینی برای برنده شدن وجود نداشت! در هر صورت، این اتفاق به خیر و خوشی تمام شد، هر چند ریپل لبز باید جریمه‌ای بابت خرید ریپل توسط نهادها پرداخت کند. این بخش از جذب سرمایه توسط آن‌ها، به عقیده قاضی، رنگ و بوی اوراق بهادر ثبت نشده دارد! اما در کل، XRP سکوریتی نیست و خیال همه بابت این موضوع راحت شده است.

ارز دیجیتال ریپل

رشد قیمت ریپل به افزایش نرخ سایر دارایی‌ها منجر شد

نتیجه دادگاه ریپل نه فقط برای سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال آن بلکه برای همه تریدرها حتی آن‌هایی که رمز ارز مورد بحث را در سبد خود ندارند استرس شده بود، چون کمیسیون بورس و اوراق بهادار تلویحا بیشتر آلت کوین‌های مطرح را اوراق بهادار خطاب کرده بود. آن‌ها انتظار داشتند در صورت پیروز شدن SEC در دادگاهش با Ripple Labs، صحبت‌هایش را اجرایی کرده و رسما پای توسعه‌دهندگان سایر آلت کوین‌ها اعم از کاردانو، سولانا، الگوراند و بسیاری دیگر را به دادگاه بکشاند.

این اطمینان وجود داشت که اگر SEC به نیت مورد نظرش برسد و برنده شود، با اعتماد به نفس زیاد سراغ تک تک آلت‌ کوین‌های برتر خواهد رفت، اما خوشبختانه ترمزش کشیده شد. به نظر سازمان یاد شده تا حد زیادی کوتاه آمده و تصمیم گرفته است تا پای خود را از روی گلوی بازار کریپتوکارنسی بردارد، شاید به همین دلیل درخواست‌های چند شرکت بزرگ به منظور راه‌اندازی یک ETF اسپات بیت کوین را تایید کرد، چیزی که تا قبل از این در آمریکا وجود نداشت.

ارز دیجیتال ریپل

رشد قیمت XRP تا کجا ادامه خواهد داشت؟

پنجشنبه 13 ژوئن 2023 (22 تیر 1402)، ابتدای شب به ساعت کشورمان، خبر برنده شدن ریپل در دعوای حقوقی خود با نهاد آمریکایی نظارت‌کننده بر بازارهای مالی منتشر شد. طبق انتظار، قیمت ریپل ترمز برید؛ طی چند ساعت، قیمت Ripple از 0.47 دلار به 0.91 رسید، اما از آن جایی که اصلاح بخشی جدانشدنی از بازار دارایی‌های مختلف است، دوباره کاهشی شد و به 0.71 دلار برگشت. در اوج، افزایشی بیش از 80 درصدی را شاهد بودیم، اما حتی حوالی 0.71 دلار هم قیمت XRP نسبت به قبل اعلام خبر افزایشی بالای 50 درصد را نشان می‌دهد.

در حالی که عده زیادی پوزیشن‌های لانگ با اعدادی بالاتر از 1 دلار ثبت کرده بودند، این انتظار برآورده نشد. حتی بیت کوین هم بعد از رد کردن 31,500 دوباره تا نزدیکی 30,000 برگشت. این نشان می‌دهد مارکت ارزهای دیجیتال هنوز برای شروع بول‌ران بعدی آماده نیست و احتمالا رشد قیمت ریپل به همین اندازه ختم خواهد شد. جالب است بدانید برخی تحلیلگران نتیجه پیروزی ریپل را افزایش حداقل 200 الی 300 درصدی قیمت XRP در همان لحظه می‌دانستند، اما چنین اتفاقی رخ نداد.

درباره هیچ دارایی مخصوصا موارد پرریسکی مثل ارزهای دیجیتال نمی‌توان با اطمینان صحبت و اعدادی دقیق را به عنوان تارگت اعلام کرد. به همین دلیل پیش‌بینی رفتار بعدی ریپل دشوار است. در مجموع، رویدادی که چند روز قبل به بالا رفتن قیمت ریپل ختم شد، باید در دفتر خاطرات کریپتو ثبت شود. پس حتی در صورت عدم افزایش بیشتر نرخ XRP نباید اهمیتش را دست کم گرفت.

ارز دیجیتال ریپل

برای ارزی به بزرگی XRP که مارکتی به ارزش چند میلیارد دلار دارد، رشدی بین 50 الی 80 درصد طی فقط چند ساعت واقعا زیاد است، به همین دلیل اکنون ورود به بازار Ripple ریسک زیادی دارد. البته این به معنی عدم احتمال رشد زیاد دوباره قیمت ریپل نیست، اما باید ریسک بالای ورود در وضعیت کنونی را در نظر گرفت.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید