بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و اخبار ارز دیجیتال و مقالات : کاربرد بیمه ارزهای دیجیتال و روش کار شرکتها

کاربرد بیمه ارزهای دیجیتال و روش کار شرکتها

بیمه ارزهای دیجیتال

مقالات ارز دیجیتال / “تغییر و نوسان قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است که حتی تریدر‌ها و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نیز با احتیاط بیشتری در معاملات خود عمل کنند. امنیت معاملات در بازار ارز دیجیتال مسئله‌ای مهم و تأثیرگذار است؛ به همین دلیل، پلتفرم‌های مختلفی تأسیس شده‌اند تا با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش امنیت معاملات، خدمات متنوعی را ارائه کنند. بیمه ارز دیجیتال یکی از این خدمات است.”

“تاکنون، بیت کوین و ارزهای دیجیتال بارها نشان داده‌اند که می‌توانند با سرعت و بر خلاف تصورات و پیش‌بینی‌های عمومی، حرکت کنند. نوسان‌های بازار کریپتوکارنسی ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌گذاران افزایش داده و اهمیت وجود خدماتی مانند بیمه را بیشتر از پیش نشان می‌دهد.

در این مطلب، قصد داریم به بررسی نحوه عملکرد بیمه ارز دیجیتال و برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات بپردازیم؛ لذا تا انتها با ما همراه باشید.”

بیمه ارز دیجیتال چیست؟

“بیمه ارز دیجیتال همانند سایر بیمه‌ها، ضررهای ناشی از حوادث پیش‌بینی‌نشده را پوشش می‌دهد. با افزایش محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال، فعالیت هکرها نیز افزایش یافته و هر ساله میلیاردها دلار در صنعت ارزهای دیجیتال به سرقت می‌رود.

باید به این موضوع توجه داشت که فعالیت هکرها و کلاهبرداران فقط محدود به زمان‌های رونق بازار نیست. گزارش جرایم مرتبط با ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که در زمستان ۲۰۲۲، سرقت‌ها و هک‌ها به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسید.”

“علاوه بر افزایش فعالیت‌های کلاهبرداری و سرقت دارایی‌های دیجیتال، در سال ۲۰۲۲ شاهد سقوط و ورشکستگی صرافی‌ها و شرکت‌های مختلف جهان مانند سلسیوس (Celsius)، اف‌تی‌ایکس (FTX) و تری اروز کپیتال (3AC) بودیم. این اتفاقات باعث تحت تأثیر قرارگرفتن دارایی‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار شد.

با توجه به این رویدادها، استفاده وجود و استفاده از سرویس‌هایی مانند بیمه ارز دیجیتال بسیار مهم و ضروری است. بیمه ارز دیجیتال برای جبران خسارت‌های ناشی از هک یا نقض‌های امنیتی طراحی شده است و سرمایه کاربران را در برابر خطرهای گوناگون محافظت می‌کند.”

“روش عملکرد بیمه ارز دیجیتال چگونه است؟”

“در حال حاضر، بسیاری از صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال جهان از بیمه ارز دیجیتال استفاده می‌کنند تا از امنیت سرمایه کاربران و امکان جبران ضرر در صورت هک و حمله‌های آنلاین اطمینان حاصل شود.

اما باید توجه داشت که بیمه ارز دیجیتال فقط به شرکت‌ها و صرافی‌های بزرگ جهان محدود نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا نیز می‌توانند از این خدمات استفاده کنند تا همیشه از امنیت سرمایه خود مطمئن باشند و بدون نگرانی در بازار پرنوسان و پرریسک ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.”

“تا چند سال پیش، نیاز شدیدی به خدمات بیمه احساس نمی‌شد؛ اما با افزایش شدید قیمت‌ها، به‌طور مداوم شاهد افزایش دارایی‌های سرقت‌رفته هستیم. هر سال، تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران با حملات کامپیوتری مواجه می‌شوند و این باعث شده است که اهمیت استفاده از بیمه در میان سرمایه‌گذاران بازار چند برابر شود.”

تاریخچه بیمه ارز دیجیتال

استفاده از بیمه در شرکت‌های ارز دیجیتال موضوعی نوین نیست و سال‌هاست که صرافی‌ها و شرکت‌های مختلف در سراسر جهان از آن بهره می‌برند.

به عنوان مثال،صرافی بایننس (Binance) در سال ۲۰۱۸ صندوق دارایی امن (SAFU) را برای حفاظت از وجوه کاربران تأسیس کرد. یک سال بعد، در سال ۲۰۱۹، این صندوق خسارت ۴۰ میلیون دلاری حمله هکری به بایننس را جبران کرد و باعث شد که به فعالیت‌های این صرافی خسارتی وارد نشود.”

“با افزایش کلاهبرداری‌ها و سرقت‌های در بازار ارزهای دیجیتال، نیاز به استفاده از بیمه در میان کاربران و سرمایه‌گذاران افزایش یافته است. لویدز آف لندن (Lloyds of London) از نخستین ارائه‌دهندگان بیمه برای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود که در سال ۲۰۲۰ با محدودیت حداقل ۱,۰۰۰ پوند، این خدمات را برای علاقمندان و سرمایه‌گذاران ارائه کرد.

این بیمه توسط لویدز آف لندن برای کیف‌پول‌های گرم و آنلاین جهانی عرضه شد و به سرمایه‌گذاران فرصت داد تا با استفاده از آن، دارایی‌هایشان را در برابر حمله‌ها و سرقت‌ها محافظت کنند.”

“با گسترش استفاده و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و افزایش محبوبیت آن‌ها، امروزه شرکت‌ها و سرویس‌های متنوعی خدمات بیمه برای ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند و حتی فعالیت برنامه‌های غیرمتمرکز نیز در این حوزه شاهد هستیم.

این روند حتی در کشورهایی که ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری نشده‌اند و شرکت‌های بیمه در آن‌ها فعالیتی ندارند، دریافت خدمات بیمه را ممکن می‌سازد.”

آموزش ارز دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال

“چرا در دنیای ارزهای دیجیتال نیاز به بیمه وجود دارد؟”

“در چند سال گذشته، ارزش بازار ارزهای دیجیتال به‌طور چشمگیری افزایش یافته و قیمت اکثر دارایی‌های دیجیتال در بازار رشد کرده است. بسیاری از تحلیل‌گران بازار بر این باورند که این روند ادامه پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده، ارزش بازار ارزهای دیجیتال به بیش از ۵ تریلیون دلار نیز می‌رسد.

ورود سرمایه به این بازار، همانند سایر بازارهای مالی، توجه کلاهبرداران را به خود جلب کرده و با گسترش معاملات، سرقت دارایی کاربران از کیف پول‌های دیجیتالی به صورت چشمگیری افزایش یافته است.”

“با توجه به ماهیت ارزهای دیجیتال، نگه‌داری آن‌ها در کیف پول‌های مخصوصی ضروری است. این موضوع باعث شده است که هکرها با سوءاستفاده از ضعف‌های امنیتی، به دارایی‌های کاربران دستبرد بزنند. به‌عنوان مثال، هک پالی نتورک (Poly Network) باعث سرقت بیش از ۶۰۰ میلیون دلار ارز دیجیتال از کیف پول‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین و پالی‌گان شد.”

“علاوه بر خطرات هک و سرقت دارایی‌ها، بازار ارزهای دیجیتال بازاری پرنوسان است که هیچ شرکت یا دولتی بر آن نظارت نمی‌کند. قیمت ارزهای دیجیتال ممکن است در مدت کوتاهی به شدت افزایش یابد و سود سرشاری نصیب سرمایه‌گذاران شود. در مقابل، احتمال وجود دارد که در مدت کوتاهی برخی از ارزهای دیجیتال تمام ارزش خود را از دست بدهند.”

“این اتفاق برای سرمایه‌گذاران بدون شک یک کابوس بزرگ خواهد بود. خدمات بیمه موضوعاتی از این دست را پوشش می‌دهند و باعث می‌شوند تا بسیاری از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر نیز به استفاده از این امکاتاناتی ترغیب شوند.

در کل، بیمه ارزهای دیجیتال به یک موضوع مهم در بازار جهانی ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. خدمات بیمه به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا با اطمینان خاطر از جبران ضرر حاصل از سرقت دارایی‌ها، در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.”

بازار ارزهای دیجیتال
بازار ارزهای دیجیتال

“در خطر هستند که کسانی؟

در حال حاضر، هکرها و کلاهبرداران همه‌ی فعالان بازار ارزهای دیجیتال را هدف قرار داده‌اند و از کاربران عادی تا شرکت‌های بزرگ حوزه هر سال دچار حمله می‌شوند.

این افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده در حال تبلیغ پروژه‌های بی‌ارزش یا لینک‌های آلوده به بدافزار هستند و حتی گاهی اوقات توسعه‌دهندگان بلاک چین و تریدرهای حرفه‌ای نیز در دام آنان می‌افتند.”

“یکی از روش‌های جدید هک، صفحه‌های اجتماعی پروژه‌های محبوب را هدف قرار داده و سپس ایردراپ (توزیع رایگان ارز دیجیتال) را تبلیغ می‌کنند. با توجه به اینکه این ایردراپ در صفحه رسمی پروژه تبلیغ شده است و کاربران از هک شدن آن خبر ندارند، بسیاری پیام ایردراپ را باور می‌کنند و با اتصال کیف پول به وب‌سایت تقلبی، از آنان سوءاستفاده می‌شود.”

“امروزه، حوزه دیفای (معاملات غیرمتمرکز) و برنامه‌های غیرمتمرکز نیز به یکی از موضوعات محبوب در میان سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌اند. با وجود برخی ایرادها و کد‌های مخرب، این برنامه‌ها نیز احتمال دارد با حملات هکرها مواجه شوند و در نتیجه، دارایی کاربران در این پلتفرم‌ها نیز به خطر بیفتد.

ناگفته نماند که این برنامه‌ها به‌طور غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند؛ از این‌رو، اغلب سازوکاری برای جبران ضرر و پرداخت غرامت به کاربران وجود ندارد. بنابراین، خدمات بیمه می‌تواند برای تمام کاربران و سرمایه‌گذاران بازار کاربردی باشد و از این آسیب‌ها جلوگیری کند.”

“آیا حساب کاربران در صرافی‌های ارز دیجیتال قابل بیمه‌بودن است؟”

“با توجه به نگرانی‌های امنیتی در بازار ارز‌های دیجیتال، در حال حاضر برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال از بیمه برای محافظت از سرمایه کاربران خود استفاده می‌کنند. بیمه‌ای که این صرافی‌ها استفاده می‌کنند، معمولا به دو دسته “بیمه صرافی” و “بیمه مشتری” تقسیم می‌شود:

  • کاربرد بیمه ارز دیجیتال صرافی، تنها برای خود صرافی است و این نوع بیمه معمولا خسارات ناشی از هک و وجوه از دست رفته یا مشکلات فنی و هزینه‌های عملیاتی را پوشش می‌دهد. پوشش این بیمه ذخایر صرافی است و جبران خسارت کاربران و نحوه پرداخت غرامت نیز بر عهده خود صرافی خواهد بود.”
  • “بیمه مشتری، نوع دیگر بیمه در صرافی‌های ارز دیجیتال است که مستقیماً از وجوه کاربران محافظت می‌کند. برای دریافت این بیمه، معمولاً کاربران نیازمند پرداخت هزینه‌ای به‌عنوان حق بیمه هستند. این نوع بیمه معمولاً خسارت‌ها را با توجه به سقف مشخص‌شده (مثلاً ۱۰۰ هزار دلار) پوشش می‌دهد.شایان ذکر است که اکثر پلتفرم‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات بیمه ارز‌های دیجیتال، فقط کیف پول‌های کاربران در صرافی‌ها را پوشش می‌دهند و حمایت می‌کنند؛ چرا که معمولاً حجم زیادی از دارایی‌های دیجیتال در صرافی‌ها نگه‌داری می‌شود و این کیف پول‌ها از امنیت بیشتری برخوردارند.”
Digital Money ارز دیجیتال
Digital Money ارز دیجیتال

“آیا می‌توان بیمه شخصی برای ارز‌های دیجیتال تهیه کرد؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌کنند؛ ولی با توجه به حوادث مربوط به صرافی‌های متمرکز و ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس، علاقه کاربران به نگه‌داری شخصی از دارایی‌هایشان افزایش یافته است تا بتوانند ارز‌های دیجیتال خود را بهتر مدیریت کنند.”

“استفاده از کیف پول‌های شخصی و غیرمتمرکز باعث می‌شود تا مسئولیت تمام و کمال امنیتی بر دوش کاربر باشد. در حالی‌که این کیف پول‌ها از امنیت مناسبی برخوردار نیستند، برخی سهل‌انگاری‌ها مانند نگه‌داری نادرست از رمز عبور و عبارت بازیابی ممکن است به سرقت دارایی‌های کاربران منجر شود. به همین دلیل، برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال دارایی کاربران را بیمه می‌کنند و در صورتی که کیف پول دچار مشکلی شود، بیمه دارایی کاربران را پرداخت خواهد کرد.”

“امروزه علاوه بر بیمه کیف پول‌ها، بیمه شخصی برای ارز دیجیتال نیز ارائه می‌شود و برخی پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات بیمه مانند کوین‌کاور (Coincover) این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند تا دارایی‌هایشان را در کیف پول‌های آنلاین و حتی سخت‌افزاری بیمه کنند.

این نوع بیمه باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را بهتر مدیریت کنند و نیازی به نگه‌داری ارز‌های خود در صرافی نداشته باشند؛ اما سیستم‌هایی مشابه بیمه‌های سنتی را دنبال می‌کنند. در این نوع بیمه، افزون‌بر هزینه زیاد، به احراز هویت و ثبت مدارک نیاز است.”

“نکات مهم در خرید و استفاده از بیمه ارز دیجیتال

بیمه ارز دیجیتال دارای تنوع زیادی است و هرکسی می‌تواند با توجه به نیازهایش، از یکی از پلتفرم‌های بیمه استفاده کند. با این حال، نکات مهمی درباره خدمات و انواع بیمه ارز دیجیتال وجود دارد که هر سرمایه‌گذار قبل از تهیه بیمه، باید به آن‌ها توجه کند.”

“با وجود تمام مزایای بیمه ارز دیجیتال، در حال حاضر این خدمات معمولاً فقط در صرافی‌ها یا شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز استفاده می‌شود و سرمایه‌گذاران خرد علاقه زیادی به بیمه ارز دیجیتال نداشته‌اند.

باید توجه داشت که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با گسترش استفاده از ارز‌های دیجیتال و کاربرد آن‌ها در پرداخت‌ها و فعالیت‌های روزمره، علاقه به خدمات بیمه شخصی ارز دیجیتال نیز افزایش پیدا کند.

“معرفی پلتفرم‌های بیمه ارز دیجیتال”

“امروزه، در حوزه بیمه ارز‌های دیجیتال، پلتفرم‌ها و پروتکل‌های متمرکز و غیرمتمرکز متعددی فعالیت می‌کنند. این مراکز فرصت‌های متنوعی را برای دریافت خدمات حمایتی و محافظت از سرمایه در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برخی از پلتفرم‌های مهم بیمه ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

  • Nexus Mutual:
    نکسوس میوچوال یکی از پروتکل‌های بیمه ارز دیجیتالی است که با استفاده از قراردادهای هوشمند، فعالیت خود را آغاز کرده و از سرمایه کاربران در کیف پول‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز، محافظت می‌کند.”

“این پلتفرم ۲.۶ درصد از مجموع سرمایه را به‌عنوان هزینه سالانه دریافت می‌کند و در‌صورت بروز مشکل در قراردادهای هوشمند، ضرر سرمایه‌گذاران را در قالب اتریوم (ETH) یا استیبل کوین دای (DAI) جبران می‌کند.

با این حال، فعالیت این پلتفرم فقط به حوزه دیفای محدود نیست و در برخی شرکت‌ها و خدمات مالی متمرکز نیز می‌توان از بیمه آن استفاده کرد.”

“Unslashed”

همانند سایر ارائه‌دهندگان خدمات بیمه، “Unslashed” نیز از سرمایه کاربران در‌برابر شرایط پیش‌بینی‌نشده بازار محافظت می‌کند. این بیمه شامل پوشش ضعف امنیتی قرارداد‌های هوشمند، هک صرافی‌ها و کیف‌پول‌ها، از‌بین‌رفتن ارزش استیبل کوین‌ها و دیگر خطرهای مرتبط با ارز‌های دیجیتال است.

هم‌اکنون، افراد بسیاری از برنامه‌های دیفای و سازمان‌های دائو، از جمله “لیدو (Lido)” و “انزایم فایننس (Enzyme Finance)”، از این بیمه استفاده می‌کنند.

“Coincover”

“کوین‌کاور” یکی از پلتفرم‌های بیمه ارز دیجیتال محبوب بازار است. این بیمه برای سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌ها و شرکت‌های رمزنگاری، در‌برابر حمله‌ها محافظت می‌کند و به کاربران قربانی هک و حمله‌ها غرامت می‌پردازد.

علاوه‌بر سازمان‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند بیمه شخصی را از این پلتفرم دریافت کنند.

“Solace”

از دیگر پلتفرم‌های بیمه فعال در حوزه امور مالی غیرمتمرکز، می‌توان به “Solace” اشاره کرد. این بیمه از سرمایه کاربران و ارائه‌دهندگان نقدینگی در برنامه‌های محبوب دیفای مانند “آوه (Aave)”، “کامپاند (Compound)” و “یونی سواپ (Uniswap)” محافظت می‌کند.

در‌صورت هک و سرقت دارایی‌ها، “سولاس” می‌تواند در مدت زمان یک هفته، ضرر کاربران را جبران کند.

“Amulet”

“امیولت” نیز ازجمله پلتفرم‌های جدید بیمه بازار است. بیمه این پلتفرم ریسک‌های مختلفی مانند آسیب‌پذیری‌های قرارداد هوشمند و کیف پول‌های ارز دیجیتالی و دی‌پگ‌شدن استیبل کوین‌ها را پوشش می‌دهد.

یکی از اهداف “امیولت” ارائه خدمات بیمه به بازی‌های بلاک‌چینی و برنامه‌های فعال در حوزه متاورسی است.

“Tidal Finance”

“تیدال فایننس” یکی از ارائه‌دهندگان کاملاً غیرمتمرکز خدمات بیمه ارز دیجیتال به‌شمار می‌آید که فروشندگان و خریداران بیمه را در یک بازار به یکدیگر متصل می‌کند.

پروتکل “تیدال” به‌صورت غیرمتمرکز مدیریت می‌شود و کاربران می‌توانند با توکن حاکمیتی آن، در تصمیم‌گیری‌ها و روند توسعه آن مشارکت کنند.

“آینده بیمه ارز دیجیتال”

بازار ارز‌های دیجیتال بسیار پرنوسان است و این تغییرات قیمت فرصت‌های مختلفی را برای کسب سود ایجاد کرده است. با‌این‌حال، نوسان‌های قیمتی مشکلاتی نیز به‌همراه دارد و می‌تواند موجب از‌دست‌رفتن سرمایه کاربر شود.

با توجه به این واقعیت، بیمه ارز دیجیتال به عنوان یک حوزهٔ جدید در بیمه‌گری به‌وجود آمده است. این نوع بیمه، با پوشش دادن به ریسک‌های ناشی از نوسانات قیمتی و خطرات مربوط به امنیت ارز‌های دیجیتال، به کاربران کمک می‌کند تا در برابر احتمال از دست‌رفتن سرمایه خود، محافظت کنند.

پرسش‌های متداول

بیمه ارز دیجیتال چیست؟

بیمه ارز دیجیتال مانند خدمات بیمه سنتی به منظور محافظت از سرمایه کاربران در برابر خطرات و رویدادهای ناگهانی و غیرمنتظره به کار گرفته می شود.

آیا صرافی ها دارایی ما را بیمه می کنند؟

در حال حاضر، اکثر صرافی های بزرگ جهان دارایی های کاربران را بیمه کرده اند. همچنین، با استفاده از پلتفرم های بیمه، می توانید دارایی های خود را در صرافی ها بیمه کنید.

عملکرد بیمه‌های ارز دیجیتال چگونه است؟

پس از تعیین میزان دارایی‌ها و حداکثر میزان جبران خسارت و پرداخت حق بیمه، پلتفرم بیمه به منظور حفاظت از دارایی کاربران، اقدام به بیمه‌گذاری می‌کند. در صورتی که دارایی‌های کاربران دزدیده شوند یا ارزش آن‌ها به‌هر دلیلی از بین بروند، این بیمه به کاربران آسیب‌دیده غرامت می‌پردازد.

منبع : رمزنگار / نویسنده: شاطریان

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید