بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و رباتیک : ویلچر رباتیک برای نشستن، ایستادن، خوابیدن و پله‌نوردی!

ویلچر رباتیک برای نشستن، ایستادن، خوابیدن و پله‌نوردی!

ویلچر رباتیک جدید

جهان دیجیتال : ویلچر رباتیک و یک صندلی چرخ‌دار برقی جدید می‌تواند از وظیفه سنتی خود فراتر رود و افراد مبتلا به محدودیت حرکتی را قادر به ایستادن، خوابیدن و حتی بالا و پایین رفتن از پله‌ها کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، اغلب ویلچرهای برقی حداقل دو مشکل دارند، اول اینکه نمی‌توانند از پله‌ها بالا و پایین بروند و دوم این که کاربر مجبور است روی آنها همیشه در حالت نشسته باشد. اکنون یک ویلچر رباتیک آزمایشی جدید، هر دو کاستی را برطرف می‌کند.

این صندلی چرخ‌دار توسط گروهی از دانشمندان موسسه ماشین آلات و مواد کره جنوبی(KIMM) به رهبری دکتر چان هون پارک طراحی شده است. این ویلچر شامل یک سکوی مرکزی با یک ماژول خزنده مانند چرخ‌های تانک و قادر به پله‌نوردی در پایین و یک ماژول قابل ایستادن در بالاست.

ماژول خزنده لاستیکی برای پله‌نوردی در مواقعی که لازم نیست، درون صندلی جمع می‌شود و زمانی که کاربر نیاز به بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها داشته باشد، بیرون می‌آید. سپس زاویه خود را نسبت به ویلچر به گونه‌ای تنظیم می‌کند که صندلی تراز و ثابت و بدون شیب باقی بماند.

با وجود اینکه ما قبلا هم ویلچرهای پله‌نورد را دیده‌ایم، اما گفته می‌شود یکی از مزیت‌های ادعا شده در این طراحی خاص در این واقعیت نهفته است که از چهار مجموعه ماژول نوار نقاله‌ای – دو تا در جلو و دو تا در عقب – برای تسلط بر هر دو لبه‌ی پله‌ها استفاده می‌کند. ادعا می‌شود که این چیدمان از لیز خوردن ویلچر جلوگیری می‌کند، چیزی که در برخی مدل‌های دیگر مشکل ایجاد کرده است.

این ویلچر برای فراهم کردن حالت مختلف غیر از نشسته، از یک ساختار متوازی الاضلاع نیرومند استفاده می‌کند تا کاربر را در صورت نیاز به حالت ایستاده، درازکش، متمایل به جلو یا عقب حرکت دهد. این عملکرد نه تنها برای آسان‌تر کردن زندگی کاربر، بلکه برای کاهش احتمال زخم بستر یا گردش خون ضعیف ناشی از نشستن طولانی مدت در یک موقعیت در نظر گرفته شده است.

گفتنی است که دکتر پارک و همکارانش «چرخ‌های تبدیل‌شونده» ویژه‌ای را نیز توسعه داده‌اند که می‌تواند به ماژول پله‌نوردی کمک کند یا حتی جایگزین آن شود که البته هنوز در این ویلچر ادغام نشده است.

جالب توجه است که لبه‌های این چرخ‌ها هنگام حرکت در سطوح صاف، با الهام از کشش سطحی یک قطره آب، سفت و کاملاً گرد باقی می‌مانند، اما خم می‌شوند تا با خطوط موانعی که روی آنها غلت می‌زنند، مطابقت داشته باشند. به عبارت دیگر، این چرخ‌ها می‌توانند به سادگی شکل پله‌ها را به خود بگیرند تا از آنها بالا بروند.

دکتر پارک می‌گوید: در حالی که فناوری مرسوم برای ویلچرها بر روی ایجاد تحرک ساده متمرکز بود، جدیدترین فناوری ما برای توسعه ویلچر رباتیک با هدف کمک به افراد ناتوان در اندام تحتانی و فراهم کردن امکانات جدید توسعه یافته است.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید