بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و اخبار هوش مصنوعی : هوش مصنوعی در آستانه پرواز

هوش مصنوعی در آستانه پرواز

هوش مصنوعی و رمزگشایی تومورهای مغزی

اخبار هوش مصنوعی / یکی از رهبران پیشگام در حوزه توسعه هوش مصنوعی به نام عماد مستاک، مدیر عامل شرکت Stability AI مدعی است که این صنعت در ابتدای راه و در شُرف انفجار است.

به گزارش ایسنا، در جریان یک میزگرد مجازی که توسط بانک سرمایه‌گذاری UBS سوئیس برگزار شد، عماد مُستاک(Emad Mostaque) مدیر عامل شرکت Stability AI ادعا کرد که هوش مصنوعی با وجود محبوبیت روزافزون خود، تازه در مراحل ابتدایی خود قرار دارد.

وی گفت: [در مقایسه با پیشرفت گوشی‌های هوشمند] ما هنوز در نقطه معرفی آیفون ۲G و ۳G هستیم. من فکر می‌کنم سال آینده سال شروع پرواز[هوش مصنوعی] باشد.

محمد عماد مستاک در آوریل ۱۹۸۳ در یک خانواده مسلمان بنگالی در اردن به دنیا آمد و یک ماه پس از تولدش به داکا در بنگلادش برده شد و در سن هفت سالگی به همراه خانواده‌اش به بریتانیا مهاجرت کرد.

وی در بیست سالگی با ایجاد انجمن‌های آنلاین برای جوامع مسلمان و توسعه «هوش مصنوعی اسلامی» که به راهنمایی مردم در سفر مذهبی‌شان کمک می‌کرد، علاقه‌مند به کمک به جهان اسلام شد. مستاک مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضیات و علوم رایانه از دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۰۵ دریافت کرد.

وی در سال ۲۰۲۰ شرکت هوش مصنوعی Stability AI را که یک شرکت تصویرساز به ارزش یک میلیارد دلار است، تاسیس کرد. او در چند سال اخیر به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رهبران در فضای هوش مصنوعی شناخته شده است.

مستاک همچنین یکی از کارشناسانی بود که آن نامه معروف درخواست توقف توسعه هوش مصنوعی به مدت ۶ ماه را همراه با ایلان ماسک و چند صاحب نظر دیگر امضا کرد و از آن زمان با نظرات خود در مورد این فناوری در حال توسعه بسیار پر سر و صدا ظاهر شده است.

با این حال، مستاک تنها کسی نیست که این نظر را دارد که هوش مصنوعی هنوز در روزهای آغازین خود است. مایکل بریست(Michael Briest) رئیس تحقیقات فناوری اروپا در UBS نیز ادعا کرد که تنها حدود ۶ درصد از اظهارنامه‌های درآمدی در سال جاری به هوش مصنوعی اشاره کرده‌اند، در حالی که حدود یک چهارم شرکت‌ها در بخش نرم‌افزار از آن بهره برده‌اند.

اگر بخواهیم حرف مستاک را بپذیریم، این آمار به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. او حدس می‌زند که ۵۰ درصد از کل مدیران عامل تا سال آینده به هوش مصنوعی اشاره خواهند کرد.

وی به این واقعیت اشاره می‌کند که تاکنون سیستم‌هایی مانند ChatGPT، ادغام هوش مصنوعی در جستجوگر بینگ توسط مایکروسافت، معرفی چت‌بات هوش مصنوعی Bard توسط گوگل و همچنین تولید متن به تصویر توسط هوش مصنوعی Stability AI بر روی مصرف‌کنندگان متمرکز بوده‌اند.

به گفته مستاک، زمانی که هوش مصنوعی از مصرف کننده عبور کند، شاهد رشد قابل توجهی در توسعه آن خواهیم بود. او گفت: این مثل آرامش قبل از طوفان است، زیرا مدل‌ها هنوز کاملاً آماده کار نیستند.

هنگامی که هوش مصنوعی سرانجام در سطح سازمانی شروع به کار کند، رقابت شدیدی را در میان شرکت‌های رقیب در بخش‌های بسیار فراتر از دره سیلیکون برخواهد انگیخت. این به نوبه خود نفوذ هوش مصنوعی را بیشتر از آنچه قبلاً تجربه کرده‌ایم، افزایش می‌دهد.

مستاک گفت: زمانی که رقبای شما شروع به اجرای آن می‌کنند، شما نیز باید به دلیل افزایش بهره‌وری و به دلیل فشار رقابتی با آن کار کنید. ضمن اینکه آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با توجه به حجم عظیمی از داده‌هایی که از پیش در اختیار شرکت‌ها قرار داده‌اند، زمان زیادی نمی‌گیرد.

وی افزود: شما فقط باید مدل‌های مناسب را به شکل صحیحی در اختیار داشته باشید و به کار بگیرید تا نتایجی را که بهره‌وری را افزایش می‌دهد، به دست آورید.

عماد مستاک حتی تا آنجا پیش رفت که یادآور شد کسانی که انقلاب هوش مصنوعی را نادیده بگیرند، مجازات خواهند شد. وی گفت: خواهید دید که بازار، کسانی را که از این [هوش مصنوعی] استفاده نمی‌کنند، مجازات می‌کند.

*** AI مخفف کلمه Artificial intelligence به معنی هوش مصنوعی است.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید