بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار هوش مصنوعی و اخبار جدید : نبرد سینما با هوش مصنوعی

نبرد سینما با هوش مصنوعی

سینما و هوش مصنوعی

اخبار هوش مصنوعی / روزنامه شرق/ کمتر از یکی، دو سال پیش شاید خبرهای معدودی منتشر می‌شد درباره اینکه نقاشی توانسته با استفاده از هوش مصنوعی اثری خلق کند و درباره آن تفسیرهای متعددی می‌شد؛ اما حالا دیگر تسلط هوش مصنوعی بر هنر سبب نگرانی شده است. اعتصابی که در هالیوود آغاز شده و با همراهی هنرمندان دیگر سینما در کشورهایی نظیر فرانسه رخ داده است، نمونه واکنش‌ها به تسلط هوش مصنوعی است. هنرمندان با این باور که هوش مصنوعی می‌تواند ابداعات و ابتکارات جدیدی را در عرصه سرگرمی‌سازی به همراه داشته باشد، درباره نحوه استفاده از آن نگران هستند.

دراین‌میان کمپانی‌ها هم شمشیر مقابله را از رو بسته‌اند. نتفلیکس در اوج اعتصاب نویسندگان و بازیگران، آگهی استخدام متخصص هوش مصنوعی منتشر کرد و پیشنهاد حقوق 300 تا 900 هزار دلاری را داد. هالیوود عملا از ۱۴ جولای تعطیل شده است. اعتصابی گسترده با حمایت فیلم‌نامه‌نویسان و بازیگران آغاز شده که در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. انجمن‌های صنفی فیلم فرانسه هم اعلام کردند متعهد به همبستگی کامل با اعتصاب نویسندگان و بازیگران آمریکا می‌شوند. در بیانیه آنها که بیش از هشت هزار نفر آن را امضا کرده‌اند، نوشته شده است: «نبردی که صنعت فردا را شکل می‌دهد، از مرزها می‌گذرد». به گزارش مهر از ورایتی سازمان‌های فرانسوی تأکید کردند آنها هم خواست مشابهی برای «انطباق مدل کسب درآمد از سرویس‌های جدید با اطمینان از اینکه منجر به تضعیف سازندگان هم نشود» دارند و تأکید کرده‌اند: «هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌هایی را برای صنعت سرگرمی به ارمغان بیاورد، به شرطی که جایگاه اصلی نویسندگان و هنرمندان را حفظ کنیم». وقتی یک بازیگر فرانسوی برای یک کانال تلویزیونی کابلی کار می‌کند، برای اولین پخش و سپس برای پخش مجدد؛ یا به صورت مستقیم از کانال پخش‌کننده یا از شبکه تهیه‌کنندگان درصدی به‌عنوان دستمزد دریافت می‌کند؛ اما وقتی بازیگری برای یک سرویس استریم کار می‌کند، تنها در ابتدا از تهیه‌کننده دستمزد دریافت می‌کند و فقط همین دریافتی را دارد. استفاده روزافزون از هوش مصنوعی برای دوبله و آگهی‌های بازرگانی، تهدیدی برای بازیگران فرانسوی نیز محسوب می‌شود.

اتحادیه صدای هنرمندان در نامه‌ای به نمایندگی از اعضای اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های پیشرو اتحادیه اروپا در فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، اتریش، بلژیک، لهستان، هلند، ترکیه، آمریکای لاتین و آمریکا و سوئیس، اعلام کرده است: «خلق‌کردن بخشی از طبیعت انسان است و شامل استفاده از تخیل و بینش فرد برای آینده و به‌ویژه از طریق صدای انسان می‌شود. استفاده بی‌رویه از هوش مصنوعی خطری است که می‌تواند منجر به انقراض میراث هنری خلاقیت شود؛ سرمایه‌ای که ماشین‌ها نمی‌توانند ایجاد کنند».

در‌این‌میان نویسندگان شناخته‌شده نیز به حمایت از این اعتصاب آمده‌اند. به گزارش ایسنا از گاردین، نویسندگانی مانند «مارگارت اتوود» و «فیلیپ پولمن» و هشت‌ هزار نفر دیگر نامه‌ای سرگشاده امضا کرده‌اند که در آن خواسته شده است درصورتی‌که از اثر یک نویسنده به وسیله هوش مصنوعی استفاده شود، حتما باید از خالق آن اثر اجازه گرفته و دستمزد و هزینه آن داده شود.

این نامه سرگشاده که از سوی انجمن نویسندگان، بزرگ‌ترین سازمان حرفه‌ای نویسندگان آمریکا ایجاد شده است، خطاب به مدیران عامل کمپانی‌های هوش مصنوعی مانند «متا» و «اوپن‌آی» و… نوشته شده و از این رهبران هوش مصنوعی سه خواسته داشته است:

برای استفاده از مطالب دارای حق چاپ مجوز دریافت کنند

به نویسندگان بابت گذشته و استفاده مداوم از آثارشان به طور عادلانه غرامت پرداخت کنند

به نویسندگان برای استفاده از آثارشان در خروجی هوش مصنوعی غرامت عادلانه پرداخت شود؛ خواه این خروجی‌ها قانون فعلی را نقض کنند یا خیر!

فرهادی در انتظار پایان اعتصاب

در این اعتصاب گسترده بسیاری از تولید فیلم‌ها متوقف شده و فرش قرمزها نیز بدون حضور بازیگران برگزار می‌شود. سینمادیلی نیز خبری درباره فیلم اصغر فرهادی منتشر کرده است. جوردن ریمی، نویسنده وب‌سایت ورلد اف ریل، در مطلبی اعلام کرده که شنیده‌ها حاکی از آماده‌شدن اصغر فرهادی برای ساخت دهمین فیلمش این بار در شهر لس‌آنجلس آمریکاست.

او در این مطلب نوشته: «من شنیده‌ام که فیلم بعدی این کارگردان ایرانی که جزء فیلم‌سازان مدرن سطح جهانی است، در لس‌آنجلس خواهد بود و سریعا بعد از پایان اعتصابات وارد تولید می‌شود. این اولین فیلم فرهادی در آمریکا بعد از تولید آثاری در فرانسه، اسپانیا و سرزمین مادری‌اش ایران است».

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید