بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و اخبار ویژه و سخت افزار و موبایل : معرفی کامل آیفون ۱۵ با تمامی جزئیات

معرفی کامل آیفون ۱۵ با تمامی جزئیات

آیفون ۱۵ پرو با ۱۲ ویژگی جدید

اخبار موبایل / اپل ماه میلادی گذشته، برگزاری رویداد پاییزه سالانه خود در ۱۲ سپتامبر (سه‌شنبه ۲۱ شهریور) را اعلام کرد که قرار است طی آن، سری جدید آیفون ۱۵ به همراه محصولات متعدد دیگر رونمایی شود.

به گزارش بیزنس اینسایدر، لاین آیفون از زمان رونمایی آیفون ۶ در سال ۲۰۱۴، اصلاحات صورت گرفته با معرفی آیفون ایکس در سال ۲۰۱۷ و آیفون ۱۲ در سال ۲۰۲۰، هر سه سال، یک رونمایی بزرگ داشته است.

هر چند مدل‌های آیفون ۱۴ با داشتن قابلیت جزیره پویا و دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، سال گذشته سرو صدا به پا کردند اما با توجه به سیکل سه ساله در معرفی مدل‌های متحول کننده آیفون، سری آیفون ۱۵ احتمالا یکی از بهترین آیفون‌هایی خواهد بود که تاکنون رونمایی شده‌اند.

انتظار می‌رود آیفون ۱۵ چهار مدل داشته باشد و اپل تحت فشار رگولاتوری در بازارهای اروپایی، در این گوشی‌ها از استاندارد پورت شارژ یو اس بی سی استفاده کند. این سری آیفون با علاقه زیادی دنبال می‌شود اما قیمت بالاتری که برای این گوشی‌ها شایع شده است، ممکن است برای علاقمندان اندکی شوکه‌کننده باشد.

مدل‌های آیفون ۱۵

طبق گفته مارک گورمان، خبرنگار ارشد فناوری بلومبرگ که به مدت بیش از یک دهه گزارش‌های صحیحی درباره برنامه‌های محصول اپل داشته است، آیفون ۱۵ امسال در چهار مدل عرضه می‌شود که شامل دو مدل استاندارد آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس و دو مدل رده بالاتر آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس خواهد بود.

بزرگترین تغییر احتمالا مربوط به لاین آیفون ۱۵ پرو خواهد بود اما تحلیلگران همگی اتفاق نظر دارند که یک تغییر مشترک در چهار مدل اتفاق خواهد افتاد و آن معرفی استاندارد شارژ یو اس بی سی به جای پورت لایتنینگ اپل خواهد بود.

به گفته مینگ چی کوئو، تحلیلگر معروف اپل، این استاندارد شامل حداقل سرعت یو اس بی ۳.۲ برای مدل‌های بالاتر و سرعت پورت لایتنینگ (یو اس بی ۲.۰) برای مدل‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس خواهد بود.

تاریخ معرفی آیفون ۱۵

اپل اعلام کرد رویداد پاییزه سالانه این شرکت در ۱۲ سپتامبر برگزار می‌شود و انتظار می‌رود در این رویداد، مدل‌های سری آیفون ۱۵ معرفی شوند و از حدود ۲۲ سپتامبر، این مدل‌ها روانه بازار شوند.

قیمت آیفون ۱۵

تیم لونگ، تحلیلگر بانک بارکلیز در یک یادداشت سرمایه گذاری به نقل از نشریات فناوری و مالی متعدد نوشت: هرچند انتظار نمی‌رود مدل‌های استاندارد آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس، بر مبنای سال به سال افزایش قیمت داشته باشند اما دو مدل بالاتر این سری احتمالا نسبت به سری آیفون ۱۴، اندکی افزایش قیمت پیدا می‌کنند.

در قبال یک طراحی تیتانیومی و بادوام‌تر و حاشیه‌های باریک‌تر، قیمت فروش آغازین آیفون ۱۵ پرو، به میزان ۱۰۰ دلار افزایش پیدا کرده و به ۱۰۹۹ دلار می‌رسد و قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس هم ممکن است حداکثر ۲۰۰ دلار افزایش پیدا کرده و قیمت فروش آن از ۱۱۹۹ تا ۱۲۹۹ دلار آغاز شود.

دوربین آیفون ۱۵

طبق گزارش وب سایت ورج، امسال انتظار می‌رود کل لاین آیفون ۱۵، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی داشته باشد. به گفته مینگ چی کوئو، دوربین اصلی، یک طراحی حسگر جدید خواهد داشت که عملکرد دوربین در فضای کم نور را بهتر می‌کند.

به گفته گورمان، انتظار می‌رود آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس، لنزهای زوم و اولترا واید جدید و پیکسل‌های بیشتری نسبت به نسخه‌های ۱۲ مگاپیکسلی در سری آیفون ۱۴ پرو داشته باشند. به خصوص، انتظار می‌رود آیفون ۱۵ پرو مکس، یک لنز پریسکوپی با زوم اپتیکال ۵ تا ۶ ایکس جدید داشته باشد.

پیش از این گزارش شده بود که مدل‌های آیفون ۱۵ پرو، در کنار دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی استاندارد فعلی، دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی مشابه برای لنزهای اولترا واید و زوم داشته باشند. با این حال، به نظر نمی‌رسد این طور باشد.

عمر باتری آیفون ۱۵

انتظار می‌رود ظرفیت باتری آیفون ۱۵، حداکثر ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده باشد. طبق گزارش آی تی هوم، ظرفیت باتری آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس و آیفون ۱۵ پرو به ترتیب ۱۲ درصد، ۱۲ درصد و ۱۱ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

صفحه نمایش آیفون ۱۵

انتظار می‌رود اندازه صفحه نمایش مدل‌های آیفون ۱۵ مشابه سری آیفون ۱۴ باشد.

آن دسته از افرادی که امیدوارند مدل‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس، صفحه نمایش پروموشن با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز را دریافت کنند، ممکن است مایوس شوند زیرا این فناوری صفحه نمایش گران قیمت مدل‌های آیفون ۱۴ پرو، منحصر به مدل‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس خواهد ماند. به گفته مینگ چی کوئو و راس یونگ، اپل و شرکایش، ظرفیت کافی برای تولید صفحه‌های نمایش پروموشن برای همه مدل‌های آیفون را ندارند.

طراحی آیفون ۱۵

گورمان گزارش کرد که لاین آیفون ۱۵، حاشیه‌های باریک‌تری خواهند داشت و مدل‌های آیفون ۱۵ پرو یک فریم تیتانیومی خواهند داشت که سبک‌تر و گران‌تر از طراحی استیل ضد زنگ فعلی است. هر چند حاشیه صفحه باریک‌تر برای آن دسته از افرادی که نخستین نسل آیفون با حاشیه‌های بزرگ را به یاد می‌آورند، جذاب است اما در نهایت این تغییر احتمالا یک تغییر جزئی خواهد بود و شور و اشتیاق برای آن هم موقتی و زودگذر است.

به گفته گورمان، فریم تیتانیومی زیبایی بیشتری نسبت به ظاهر براق مدل‌های آیفون ۱۴ پرو خواهد داشت و باعث می‌شود وزن مدل‌های پرو، ۱۰ درصد سبک‌تر شود.

عملکرد آیفون ۱۵

انتظار می‌رود اپل مدل‌های آیفون ۱۵ را از آیفون ۱۵ پرو را با استفاده از پردازنده‌های مختلف، متمایز کند. این روندی بود که اپل با سری آیفون ۱۴ آغاز کرد. گورمان پیش بینی کرده است تنها مدل‌های آیفون ۱۵ پرو به پردازنده جدید اپل به نام ای ۱۷ بیونیک مجهز خواهند شد و انتظار می‌رود مدل‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس، از پردازنده ای ۱۶ بیونیک استفاده کنند که در سری آیفون ۱۴ پرو بکار رفته است.

دکمه اکشن آیفون ۱۵

گورمان گفته است انتظار می‌رود اپل در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس، دکمه قابل برنامه‌ریزی به نام «اکشن» (Action) را جایگزین سوئیچ زنگ/بی‌صدا کردن کند. دکمه اکشن مدل پرو، منعکس کننده قابلیت فعلی در اپل واچ اولترا است.

توسعه دهنده‌ای به نام استیو موزر به مک رومرز گفت: کد در نسخه بتای به‌روزرسانی نرم افزاری iOS ۱۷ نشان می‌دهد که دکمه «اکشن» مدل پرو تا حداکثر ۹ گزینه مختلف را اجازه می‌دهد که کاربر می‌تواند سفارشی کرده و برای اقدامات مختلف مانند راه اندازی راحت اپلیکیشن دوربین، چراغ قوه یا حالت مزاحم نشوید، تعیین کند.

یو اس بی سی در آیفون ۱۵

در یک تغییر بزرگ‌تر، این باور وجود دارد که در همه مدل‌های آیفون ۱۵، پورت شارژ لایتنینگ اپل حذف و از پورت یو اس بی سی با سرعت‌های اتصال مختلف استفاده می‌شود. با این اقدام، اپل به سایر شرکت‌های فناوری می‌پیوندد که برای اجتناب از خشم رگولاتورهای اتحادیه اتحادیه، این تغییر را اعمال می‌کنند. این شرکت تا آخر سال ۲۰۲۴ برای عمل به مقررات جدید اتحادیه اروپا فرصت داشت و انتظار می‌رود این تغییر را به صورت جهانی اعمال کند.

استفاده اپل از پورت یو اس بی سی به معنای آن است که دیگری نیاز به انواع شارژر نیست و کاربران اپل می‌توانند در سال‌های آینده با استفاده از یک کابل شارژ، همه دستگاه‌های خود را شارژ کنند.

جزیره پویا در آیفون ۱۵

به گفته مینگ چی کوئو، انتظار می‌رود جزیره پویا که سال گذشته در لاین آیفون ۱۴ پرو معرفی شد، امسال بهبودهای پیدا کرده و برای همه مدل‌های آیفون ۱۵ عرضه شود. نسخه بهبودیافته جزیره پویا در سری آیفون ۱۵ شامل حسگر نزدیکی یکپارچه است. این حسگر برای این بکار رفته تا زمانی که گوشی نزدیک گوش نگه داشته می‌شود، نمایشگر را خاموش کند و از فشرده شدن تصادفی کلیدها، جلوگیری کند. در لاین آیفون ۱۴، این حسگر به صورت جداگانه زیر صفحه نمایش قرار داشت.

آیا باید برای خرید آیفون ۱۵ دست نگه داریم؟

اگر قصد خرید یک آیفون جدید در آینده نزدیک را دارید، دست نگه دارید تا لاین آیفون ۱۵ عرضه شود و احتمالا ارتقاهای صورت گرفته در مدل‌های سری جدید این گوشی، آن را بهترین گوشی در لیست گوشی‌های آیفون خواهد ساخت.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید