بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > موبایل و اخبار جدید و اخبار فناوری : تکنیک جدید سیستم عامل اپل برای احراز هویت

تکنیک جدید سیستم عامل اپل برای احراز هویت

سیستم عامل اپل برای احراز هویت

اخبار فناوری موبایل / جدیدترین به‌روزرسانی سیستم عامل اپل با بهره‌گیری از فناوری «کلید‌گذر» (Passkey)، تمام اطلاعات ورود به سیستم را به شناسه فردی هر کاربر پیوند می‌دهد. اقدامی که محصولات این شرکت را یک گام دیگر به سوی حذف سیستم قدیمی پسورد نزدیک می‌کند.
در به روزرسانی تازه سیستم‌های عامل اپل، شامل آی‌او‌اس ۱۷ و مک‌اواس سونوما، به طور خودکار هربار «کلید گذر» (Passkey) منحصربه‌فردی را برای کاربران تولید می‌کند که به شناسه‌های اپل آن‌ها مرتبط شده و می‌تواند جایگزین رمزهای عبور فردی در حساب‌های اینترنتی شود.

این کلید‌گذر در واقع یک تکنیک احراز هویت بدون نیاز به رمزعبور است و در ماه‌های اخیر به شدت در حال فراگیر شدن بوده است.

در این شیوه از روش‌های بیومتریک نظیر اثر انگشت یا اسکن چهره برای احراز هویت استفاده می‌شود. هدف از این روش این است که شما بتوانید به همان روشی که قفل گوشی همراه خود را باز می‌کنید، وارد هر حساب کاربری خود شوید بدون اینکه مجبور باشید پسورد یا رمزعبور دیگری وارد کنید.

برای استفاده از این کلیدگذر نیازی به به حفظ کردن آن نیست و می‌توان با آن به درگاه‌های وبسایت‌ها وارد شد. از منظر امنیتی «ورود با اپل» یا «ورود با گوگل» تقریباً امنیت فناوری نوین یکسانی را ارائه می‌دهند.

هرچند شماری از شرکت‌های بزرگ نظیر گوگل پیشتر این فناوری را اجرایی کرده‌اند، با این حال این ابزار برای اپل اولین بار در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان نرم‌افزاری (WWDC) در اوایل ماه جاری توسط دارین آدلر، معاون فناوری اینترنتی این شرکت، معرفی شد.

آقای آدلر در این کنفرانس گفته بود: «با کلیدگذر می‌توانید یک دستگاه غیر اپل را باز کنید و فقط با آیفون خود وارد یک وب‌سایت یا برنامه شوید. ما مشتاقانه منتظر آینده‌ای بدون رمز عبور هستیم.»

در این ویژگی هر بار که از کاربر خواسته می‌شود تا یک حساب کاربری جدید در یک وب‌سایت ایجاد کند، اپل به آنها این امکان را می دهد که به جای آن یک کلید عبور ایجاد کنند و سپس کاربر می‌تواند با تأیید هویت خود از طریق اثر انگشت، تصویر چهره یا قفل پین وارد حساب کاربری خود شود.

به عبارت ساده‌تر فرض کنید می‌خواهید وارد حساب اینستاگرام خود شوید. برای این‌کار بدون اینکه نیاز به پسورد داشته باشید روی دکمه لاگین با کلیدگذر می‌زنید. پس از این، یک نوتیفیکیشن ازطریق بلوتوث به گوشی شما ارسال می‌شود. تنها کافی است قفل گوشی خود را با اثر‌ انگشت یا اسکن چهره باز کنید تا در همان لحظه به حساب خود وارد شوید.

اپل گفته است که این کلیدها در رایانه‌های غیر اپل نیز قابل استفاده هستند. برای مثال، اگر یک کلیدگذر در آیفون ایجاد کنید و سپس بخواهید از آن در دستگاه دیگری مانند لپ‌تاپ ویندوز استفاده کنید، در صفحه دستگاه دوم پیامی برای اسکن یک کد کیو‌آر (QR) مشاهده خواهید کرد و با یک بار باز کردن قفل بیومتریک گوشی به حساب‌تان دسترسی خواهید داشت.
این ویژگی با استفاده از آی‌کلاد در تمامی دستگاه‌های اپل، از جمله اپل تی‌وی، همگام‌سازی می‌شود.

کارشناسان می‌گویند از آن‌جا که این قابلیت بر مبنای فناوری بلوتوث عمل می‌کند می‌تواند دو مورد از بزرگترین مشکلات رمز عبور را حل کند؛ یعنی هم دسترسی غیرمجاز از طرف اشخاص ثالث به داده‌ها و هم خطر فیشینگ یا ربودن رمزعبور.

همینک تعداد محدودی از وب‌سایت‌ها فناوری جدید را پشتیبانی می‌کنند. کارشناسان امیدوارند شمار این وبسایت‌ها که امکان ورود با کلیدگذر را به کاربران می‌دهند به مرور بیشتر شود.

قابلیت نرم‌افزاری جدید اپل بخشی از تلاش‌های چند ساله این شرکت برای کاهش اتکای مصرف‌کنندگان به رمزهای عبور است.

در حالی که سال‌هاست استفاده از پسورد یا رمزعبور، به بخشی جدایی‌ناپذیر و البته دردسرساز فعالیت‌های کامپیوتری و اینترنتی تبدیل شده‌ است، شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر اپل، گوگل و مایکروسافت پیشتر گفته بودند زمان آن رسیده تا بعد از دهه‌ها معضل به شیوه‌ای بنیادین متحول شده و روش پیشین منسوخ شود.

منبع: یورونیوز

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید