بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار فناوری و اخبار جدید و اخبار هوش مصنوعی و اخبار ویژه : امکان جراحی مغز با کمک هوش مصنوعی

امکان جراحی مغز با کمک هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و پزشکی

جهان دیجیتال/ دولت بریتانیا می‌گوید هوش مصنوعی می‌تواند متحول‌کننده خدمات درمانی باشد و به گفته‌ی یک جراح بریتانیایی، جراحی مغز با استفاده از هوش مصنوعی ظرف دو سال امکان پذیر خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک جراح مغز و اعصاب برجسته در بریتانیا گفته است که جراحی مغز با استفاده از هوش مصنوعی (AI) در عرض دو سال امکان‌پذیر است و هوش مصنوعی این جراحی را ایمن‌تر و موثرتر می‌کند.

دکتر هانی مارکوس(Hani Marcus) به بی‌بی‌سی گفته است: شما می‌توانید ظرف چند سال به یک سیستم هوش مصنوعی دست یابید که شاهد جراحی‌های بیشتری نسبت به هر انسانی دیگری بوده است. دکتر مارکوس یک جراح مغز و اعصاب مشاور در بیمارستان ملی مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب و دانشیار افتخاری در کالج دانشگاهی(UCL) موسسه نورولوژی کوئین اسکوئر لندن است.

جراحان کارآموز در کالج دانشگاهی در حال کار بر روی یک فناوری هوش مصنوعی برای جراحی مغز هستند که تومورهای ریز و ساختارهای حیاتی مانند رگ‌های خونی در مرکز مغز را بیشتر نمایان می‌کند.

دولت بریتانیا که بودجه بیش از ۱۵ میلیون دلاری برای متحول کردن تحقیقات در حوزه خدمات درمانی اختصاص داده است، فناوری هوش مصنوعی را «متحول‌ کننده» می‌نامد.

در این گزارش آمده است که سیستم هوش مصنوعی بیش از ۲۰۰ فیلم از غدد کوچک به اندازه نخود در مرکز مغز را در ۱۰ ماه گذشته تجزیه و تحلیل کرده است که به آن کمک کرده تا به سطحی از تجربه دست یابد که رسیدن به آن برای یک جراح ۱۰ سال طول می‌کشد.

بودجه انگلستان برای فناوری خدمات درمانی

بودجه جدید در راستای پیشرفت فناوری خدمات درمانی در اوایل ماه گذشته اعلام شد. کالج دانشگاهی یکی از ۲۲ دانشگاهی است که به تازگی از دولت برای کمک به متحول کردن خدمات درمانی در بریتانیا کمک مالی دریافت کرده است.

مرکز علوم مداخله‌ای و جراحی کالج دانشگاهی بیش از ۶۱۰ هزار دلار دریافت خواهد کرد. فناوری در حال توسعه در این مرکز یک «چارچوب پشتیبانی از تصمیم‌گیری با کمک هوش مصنوعی» در لحظه است که برای به حداقل رساندن هرگونه ناهنجاری پس از عمل، جلوگیری از عوارض و کوتاه کردن زمان بهبودی بیمار به کار می‌رود.

وزیر امور خارجه بریتانیا نیز از این مرکز بازدید خواهد کرد تا ببیند چگونه توسعه اولیه این فناوری می‌تواند جراحی یکی از رایج‌ترین انواع تومورهای مغزی را متحول کند.

پیشرفت در فناوری پزشکی هوش مصنوعی

تلاقی هوش مصنوعی و مغز انسان طی دو سال گذشته شاهد تحولات زیادی بوده است. دانشمندان به دنبال کاشت تراشه‌هایی در مغز هستند تا به بیماران مبتلا به اختلالات عصبی و درمان بیماری‌هایی مانند فلج، نابینایی و بیماری‌های روانی کمک کنند. هوش مصنوعی همچنین به پزشکان در انجام عمل جراحی کمک می‌کند.

با استفاده از هوش مصنوعی، دانشمندان همچنین ارتباط بین مغز، بدن و نخاع فردی که مبتلا به فلج چهاراندام است را دوباره برقرار کردند. آنها یک ایمپلنت در داخل مغز بیمار قرار دادند و از یک برنامه هوش مصنوعی برای تبدیل افکار بیمار به اعمال آن استفاده کردند.

یک گروه چینی از محققان و پزشکان نیز پیشتر یک سیستم رباتیک برای جراحی مغز ایجاد کردند که برای جراحی کم تهاجمی مغز و اعصاب به هوش مصنوعی متکی است.

هوش مصنوعی، به طور ویژه به پزشکان کمک کرده است تا چالش‌های ایجاد شده توسط بافت مغز و دشواری آن را برطرف کنند. در واقع، یک تیم از محققان پیش از این نقشه‌ای تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه تغییرات ژنتیکی باعث ایجاد تومورها در مغز می‌شود و بنابراین امکان پیش‌بینی دقیق بقا را نسبت به روش‌های تشخیصی استاندارد فراهم می‌کند.

دکتر مارکوس می‌گوید: جراحانی مانند من حتی اگر بسیار با تجربه باشید می‌توانند با کمک هوش مصنوعی بهتر عمل کنند.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید