نماد سایت جهان دیجیتال

هوش مصنوعی و برنامه‌ریزی درسی

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش

اخبار هوش مصنوعی / استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی درسی اهمیت دارد
عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی درباره ادغام هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی درسی گفت: باید بدانیم که بحث استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه بسیار مهم است زیرا ما عملا به دنبال تربیت نسل آینده هستیم و باید بتوانیم با کمک هوش مصنوعی به یک سری سئوالات درباره برنامه درسی پاسخ دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر احسان طوفان‌نژاد در در دومین روز برگزاری کنفرانس آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت انکارناپذیر استفاده از هوش مصنوعی گفت: امروز باید بدانیم که چطور می‌توانیم از اثرات مثبت هوش مصنوعی استفاده کنیم. یکی از نکات مهمی که درباره این موضوع مطرح شده، بحث هوش مصنوعی قوی “Strong AI” و هوش مصنوعی ضعیف “Weak AI” است. اینکه بدانیم آیا دوران هوش مصنوعی ضعیف تمام شده و در حرکت به سمت هوش مصنوعی قوی هستیم.

وی با بیان اینکه در واقع «یادگیری فناوری»، «یادگیری با فناوری» یا «یادگیری از فناوری» از مباحث مهم و جدی در فلسفه تکنولوژی آموزش و فناوری است، اظهار کرد: از دیگر موضوعات مطرح شده درباره استفاده از هوش مصنوعی در آموزش علوم پزشکی، بحث ادغام هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی درسی است. باید بدانیم که بحث استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه بسیار مهم است زیرا ما عملا به دنبال تربیت نسل آینده هستیم. با کمک هوش مصنوعی باید بتوانیم به یک سری سوالات درباره برنامه درسی پاسخ دهیم. در واقع ابعاد مختلف استفاده از هوش مصنوعی چه به صورت پنهان چه به صورت آشکار که لازم است در بحث آموزش در نظر داشته باشیم و این که چه تدریس کنیم، چه زمانی تدریس کنیم و چگونه تدریس کنیم.

چت ChatGPT

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین مسائل درباره هوش مصنوعی، بحث اخلاق در هوش مصنوعی است. چرا اخلاق مهم است؟ اگر اخلاق در هوش مصنوعی را اشتباه بگیریم همه چیز در مورد هوش مصنوعی اشتباه پیش خواهد رفت. پس باید مطمئن شویم که از هوش مصنوعی به صورت اخلاقی استفاده می‌کنیم.

دکتر طوفان‌نژاد تاکید کرد: بسیار مهم است که دانشگاه‌ها در مورد استفاده اساتید و دانشجویان از هوش مصنوعی سیاست مشخص و واضحی داشته باشند. ما باید بدانیم از هوش مصنوعی چه انتظاری داریم و در واقع قرار است چه مساله‌ای را در محیط‌های آموزشی و یادگیری حل کند.

وی در پاسخ به این سوال «آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین شود؟» گفت: می‌توانیم به این سوال این طور پاسخ دهیم که هوش مصنوعی جایگزین انسان نمی‌شود اما انسان‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند قطعاً جایگزین انسان‌هایی می‌شوند که از آن استفاده نمی‌کنند.

پیشگامی دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند در زمینه استفاده از هوش مصنوعی

دکتر محمدرضا مومن‌زاده، مدیرگروه هوش مصنوعی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند گفت: دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در زمینه توانمندسازی اساتید و دانشجویان در حوزه هوش مصنوعی پیشگام است. در حال حاضر، این دانشگاه دوره‌های مختلفی در مورد موضوعات مربوط به هوش مصنوعی دارد و در تلاش هستیم که چندین تک درس در مورد کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی به دروس رشته آموزش پزشکی اضافه کنیم.

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش

دکتر مومن زاده در ادامه گفت: هوش مصنوعی در حوزه‌های مرتبط با سلامت، ترکیبی از رشته‌های علمی متعدد از جمله ریاضیات، آمار و علوم کامپیوتر است و در آموزش پزشکی با روش‌های آماری ساده مانند رگرسیون آغاز می‌شود و به شکبه‌های پیشرفته مانند شبکه‌های عصبی عمیق که در واقع از شبکه‌های عصبی انسان الهام گرفته شده، می‌رسد. در واقع در آموزش پزشکی تلفیق پردازش زمان طبیعی و شبکه‌های عصبی عمیق برای تشخیص متون می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. مانند پیدایش ChatGPT که در نتیجه تلفیق Natural language Processing و شبکه‌های عصبی عمیق است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند، وی خاطرنشان کرد: فراگیری می‌تواند به بهترین شکل خود از طریق ابزارهای هوش مصنوعی از جمله «چت جی‌پی‌تی» روی دهد. این نرم افزا در زمینه شخصی‌سازی فوق‌العاده ظاهر شده به این صورت که فراگیر می‌تواند با توجه به سطح معلومات و دانش و علاقه خود، با این ربات گفتگو کند و پاسخ سوالات خود را دریافت کند. علاوه بر این تجزیه تحلیل و تفسیر دقیق و همه جانبه حجم فوق‌العاده زیادی از اطلاعات را با استفاده از فناوری «چت جی‌پی‌تی»داریم.

خروج از نسخه موبایل