بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار فناوری : هشدار مهندس ایرانی در مورد شنود واتس آپ با میکروفون گوشی

هشدار مهندس ایرانی در مورد شنود واتس آپ با میکروفون گوشی

شنود واتس آپ

اخبار فناوری / یک مهندس ایرانی شاغل در شرکت توییتر با ادعای اینکه پیام‌رسان واتس‌اپ به میکروفن گوشی همراه دسترسی دارد، حتی در زمان بسته بودن آن توسط کاربر، جنجال فراوانی در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

ماجرا از آن‌جا شروع شد که «فواد دبیری» در یک توییت عکسی از یک صفحه نمایش در اندروید را به اشتراک گذاشت. این تصویر تعداد دفعاتی را نشان می‌داد که پیام‌رسان واتس‌اپ به میکروفون تلفن هوشمند دسترسی پیدا کرده است. به ادعای او، که از یک گوشی همراه پیکسل ۷ پرو استفاده می‌کند، این کار حتی زمانی که او در خواب بوده نیز انجام شده است.

در پی انتشار این توییت ایلان ماسک مدیرعامل شرکت توییتر نیز آن را همرسانی کرد و روی آن نوشت: «واتس‌اپ قابل اعتماد نیست». آقای ماسک در پست دیگری اشاره کرد که واتس‌اپ همان «متا/فیس‌بوک» است و مدعی شد که صاحبان سابق واتس‌اپ به دلیل آگاهی‌شان از تغییرات در این اپلیکیشن «با انزجار» شرکت مادر را ترک کرده‌اند.

هرچند از توییت منتشره به نظر می‌رسد این اپلیکشن سعی می‌کند با توجه به منوهای حریم خصوصی در سیستم‌عامل اندروید گوگل به میکروفون تلفن افراد دسترسی پیدا کند، با این حال واتس‌اپ معتقد است این مشکل یک باگ (خطای نرم‌افزاری) در اندروید است و قاطعانه اعلام کرده که این برنامه بدون اجازه کاربر به میکروفون تلفن همراه دسترسی نخواهد داشت.

واتس‌اپ در توییتی که در حساب رسمی خود منتشر کرده گفته است که مشکل اصلی به سیستم ‌عامل اندروید مربوط می‌شود و‌ نه این پیام‌رسان. این شرکت در بیانیه خود آورده است که تصویر ارسالی، اطلاعات اشتباهی را در صفحه داشبورد حریم خصوصی گوگل نشان می‌دهد و جهت رفع آن مشکل با گوگل در تماس بوده؛ هرچند تا کنون راهکاری برای رفع این مشکل ارائه نشده است.

گزارش‌ها حاکی است که این خطای نرم‌افزاری شماری از دستگاه‌های تلفن همراه ساخت گوگل و سامسونگ را تحت تاثیر قرار داده است.

واتس‌اپ در پاسخی به توییت آقای دبیری نوشت: «کاربران کنترل کاملی بر تنظیمات میکروفون خود دارند. پس از دریافت مجوز استفاده، واتس‌اپ تنها زمانی به میکروفون دسترسی پیدا می‌کند که کاربر در حال برقراری تماس یا ضبط صوتی یا ویدیو باشد. حتی در آن زمان هم این ارتباطات با رمزگذاری سرتاسری محافظت می‌شوند تا واتس‌اپ نتواند آن‌ها را شنود کند.»

اپلیکیشن‌های شرکت متا، از جمله فیسبوک و واتس‌اپ، مدت‌هاست که با اتهاماتی در خصوص دسترسی غیرمجاز به میکروفون‌ کاربران روبرو هستند. این شرکت متهم شده است که برای جمع‌آوری داده‌ها و نشان دادن تبلیغات مرتبط ‌تر از شنود میکروفن استفاده می‌کند. امری که متا همواره و قاطعانه آن را رد کرده است.

واتس‌اپ با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال محبوب‌ترین پیام‌رسان دنیا به شمار می‌رود.

منبع: یورونیوز

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید