بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزش و اخبار جدید و معرفی کتاب : معرفی کتاب کلید انیمیشن

معرفی کتاب کلید انیمیشن

کتاب کلید انیمیشن

معرفی کتاب / کتاب کلید انیمیشن به قلم احسان مظلومی، به مطالعه و بررسی ساده‌ترین نرم‌افزار ساخت فلش به نام Swishmax پرداخته و شما را با کاربردها و توانایی‌های آن آشنا می‌کند.

واژه انیمیشن به معنی جان بخشیدن و تحرک دادن است. این واژه زمانی کاربرد یافت که انسان توانست برای اولین بار، تصاویر ثابت را تبدیل به تصاویر متحرک کرده و به آن‌ها جان دهد. ساده‌ترین معنی یا تعریف انیمیشن در فارسی تصاویر متحرک است که البته خود واژه انیمیشن بیشتر به کار می‌رود.

انیمیشن از تعدادی تصویر ثابت متوالی و مرتبط تشکیل شده است. اگر این تصاویر به سرعت و به طور متوالی نمایش داده شوند، چشم انسان دچار خطای دیده شده و آن‌ها را به صورت تصویر متحرک می‌بیند. تفاوت فیلم و انیمیشن این است که فیلم تشکیل شده از تصاویر دنیای واقعی است، اما انیمیشن از تعدادی نقاشی تشکیل می‌شود. در مبحث کامپیوتر نیز انیمیشن به تصاویر متحرکی گفته می‌شود که از نقاشی و طرح تشکیل شده‌اند.

انیمیشن‌ها را می‌توان به دو دسته کلی کامپیوتری و سنتی دسته‌بندی کرد:

1- انیمیشن‌های سنتی که توسط دست و ابزارهای نقاشی، فریم به فریم روی کاغذ با طلق‌های شفاف نقاشی می‌شدند و پس از طی مراحل آماده‌سازی فنی، توسط ابزارهای سنتی مثل آپارات پخش می‌شدند.

2- انیمیشن‌های کامپیوتری: ورود کامپیوتر به حیطه انیمیشن، تغییر بزرگی در این حیطه ایجاد کرد. تولید انیمیشن‌ها بسیار آسان و سریع شد. کیفیت کار نیز بالاتر رفت. در این نوع انیمیشن‌ها، فقط کاراکترهای اصلی و تصاویر زمینه رسم می‌شدند و کار متحرک‌سازی به کامپیوتر واگذار می‌شد. در حال حاضر، تقریبا همه مراحل تولید انیمیشن را می‌توان توسط کامپیوتر انجام داد، حتی شخصیت‌های آماده هم وجود دارند و فقط باید آن‌ها را انتخاب کرد. انیمیشن‌های کامپیوتری را نیز می‌توان به دو دسته اصلی دو بعدی و سه بعدی تقسیم کرد.

اگر می‌خواهید بنرهای تبلیغاتی، آلبوم عکس دیجیتال، کلیپ، کارتون و هر نوع انیمیشن دو بعدی دیگری تولید کنید و هنوز در ابتدای راه انیمیشن‌سازی هستید، می‌توانید از این کتاب استفاده کنید. البته برای شروع کار، باید با ویندوز و نرم‌افزارهای گرافیکی تا حدودی آشنا باشید. اگر کار با صدا را نیز بدانید به شما کمک خواهد کرد.

دلایل استفاده از نرم‌افزار Swishmax در این کتاب:

– همه فرمت‌های استاندارد را پشتیبانی می‌کند.
– Swishmax نرم‌افزار بسیار قدرتمندی است که کارایی زیادی دارد و از بیشتر آن‌ها به راحتی می‌توان بهره برد.
– شما را با پیچیدگی‌های تولید انیمیشن درگیر نخواهد کرد و پشت پرده کارها را به صورت متوالی انجام می‌دهد.
– کار کردن با آن بسیار ساده‌تر از نرم‌افزار Flash است. پیچیدگی‌های زیاد Flash گاه سبب می‌شود کاربران از یادگیری آن منصرف شوند.

آنچه با این نرم‌افزار می‌توانید انجام دهید:

– ساخت کلیپ موسیقی
– ساخت آلبوم عکس دیجیتال
– طراحی بنرهای تبلیغاتی فلشی
– طراحی انیمیشن‌های داستانی

کتاب کلید انیمیشن

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول – نصب و آشنایی با محیط
درس اول: نصب سویش
درس دوم: فعال سازی نرم‌افزار
درس سوم: آشنایی با محیط
فصل دوم – چند انیمیشن ساده
درس اول: بیاید یک انیمیشن بسازیم
درس دوم: طراحی در سویش مکس
درس سوم: رسیم یک مداد
درس چهارم: حرکت دادن مداد
درس پنجم: حرکت چرخ (تنظیمات جلوه‌ی Move)
فصل سوم – طراحی یک آلبوم عکس
درس اول: یک نمایش اسلاید ساده
درس دوم: ذخیره‌سازی پروژه
درس سوم: جلوه‌های آماده
درس چهارم: اضافه کردن متن به تصاویر
درس پنجم: جلوه‌های متنی
درس ششم: اضافه کردن صدا به نمایش اسلاید 
درس هفتم: خروجی گرفتن از پروژه
درس هشتم: تبدیل نمایش اسلاید به آلبوم عکس
فصل چهارم – پروژه‌های تکمیلی
درس اول: بنر تبلیغاتی
درس دوم: یک انیمیشن داستانی
درس سوم: تنظیمات SWF
درس چهارم: وارد کردن انیمیشن به Html و تنظیمات آن
درس پنجم: فرمت‌های دیگر
سخن آخر

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید