بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار فناوری و مقالات و نرم افزار : معرفی ویژگی ها و کاربرد های Google Lens

معرفی ویژگی ها و کاربرد های Google Lens

معرفی ویژگی ها و کاربرد های Google Lens

پیشرفت تکنولوژی در چند وقت اخیر موجب شده ایده های خلاقانه زیادی وارد دنیای ما شوند و به کمک آن ها بتوانیم بیش از هر زمانی با دنیای اطرافمان تعامل برقرار کنیم. کمپانی گوگل، یکی از بزرگترین غول های تکنولوژی جهان محسوب می شود و همواره ایده های جدیدی را وارد دنیای تکنولوژی می کند. یکی از این ایده ها که با حضورش دنیای هوش مصنوعی را دگرگون کرد، پلتفرم گوگل لنز می باشد.
احتمالا در هنگام کار با دوربین گوشی، گشت و گذار در گالری و بسیاری از محیط های دیگر با Google Lens روبرو شده اید. فناوری که علاوه بر اسکن متون و پیدا کردن تصاویر مشابه، ده ها کاربرد دیگر دارد. در این مقاله قصد داریم ببینیم

گوگل لنز چیست و دقیقا چه کاربرد هایی دارد.

بدون شک همه ما بار ها و بارها با موتور جست و جوی گوگل کار کرده ایم، همانطور که میدانید با سرچ کردن یک متن در این پلتفرم می توانیم مطالب مورد نظرمان را در سریع ترین زمان مشاهده کنیم. گوگل لنز یا Google Lens نیز دقیقا همین کار را با تصاویر انجام می دهد. به کمک گوگل لنز می توانید یک تصویر را جست و جو کنید و نتایج مربوط به آن را در وب پیدا کنید. به زبان ساده گوگل لنز ابزاری برای سرچ تصویر می باشد، این اپلیکیشن از دریچه لنز شما دنیای اطراف را می بیند و با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، آن را تجزیه و تحلیل می کند.

پس از آن نتایج مربوط به آن را برای تان به نمایش می گذارد. این نتایج می توانند اطلاعاتی درباره جسم مورد نظر یا مکان عکس گرفته شده و یا تصاویر مشابه آن باشند. گوگل لنز مانند پلی بین دنیای واقعی و دنیای مجازی عمل می کند و قدرت بی نظیر گوگل در استفاده از هوش مصنوعی را به نمایش می گذارد. گوگل در سال ۲۰۱۷ این پلتفرم را به صورت اختصاصی برای گوشی های پیکسل عرضه کرد. پس از چندی این پلتفرم به صورت اپلیکیشن مستقل ارائه شد و بعد ها با بخش های مختلف گوشی های اندرویدی ادغام شد.

ترجمه متون زبان های مختلف

یکی از امکاناتی که گوگل لنز در اختیارتان قرار می دهد ترجمه متون می باشد؛ شما به سادگی می توانید با عکس گرفتن از نوشته یک کتاب، یک بیلبورد تبلیغاتی یا هر چیز دیگری آن را ترجمه کنید. امکان ترجمه به زبان های مختلف وجود دارد و می توانید به راحتی زبان فارسی را انتخاب کنید. همچنین ترجمه به صورت لحظه ای این امکان را فراهم می کند که با قرار دادن متن در مقابل دوربین، در لحظه ترجمه را بر روی گوشی مشاهده کنید.

این قابلیت با گوگل ترنسلیت ادغام شده است و از همان دیتابیس برای ترجمه استفاده می کند، به همین دلیل امکان شناسایی زبان نیز در آن وجود دارد و حتی اگر ندانید قصد ترجمه چه زبانی را دارید می توانید از این قابلیت استفاده کنید. برای این کار کافی است وارد بخش Translate اپلیکیشن شده، زبان ترجمه را انتخاب کنید و دوربین را به سمت متن مورد نظر بگیرید.

اسکن و استخراج متن داخل عکس ها

یکی دیگر از قابلیت های گوگل لنز، استخراج متن داخل عکس ها می باشد. به کمک این قابلیت می توانید هر متنی که داخل تصویر مورد نظر وجود دارد را استخراج کنید و از آن استفاده کنید. فرض کنید که قصد دارید قسمتی از نوشته های یک کتاب را به فایل PDF تبدیل کنید، در این شرایط می توانید با استفاده از اپلیکیشن لنز، متن مورد نظر را اسکن کنید. این قابلیت برای بسیاری از کاربران حیاتی است و می تواند موجب شود کارها را بسیار سریع تر پیش ببرند.

همچنین این امکان وجود دارد که عکس مورد نظر را از گالری به اپلیکیشن بدهید تا متن آن را استخراج کند. پشتیبانی از زبان فارسی هم در این اپلیکیشن اعمال شده است و می توانید از آن برای استخراج متون فارسی نیز استفاده کنید، با این وجود اسکن دست نوشته در زبان فارسی به خوبی سایر زبان ها عمل نمی کند.

پیدا کردن اشیاء مشابه

این بخش در واقع همانند سرچ گوگل عمل می کند با این تفاوت که در آن می توانید تصاویر را جست و جو کنید. فرض کنید که قصد دارید اسم یک وسیله خاص را بدانید یا اشیاء مشابه آن را پیدا کنید. با عکس گرفتن از آن در گوگل لنز به راحتی می توانید نام آن را بفهمید و اطلاعاتی راجب شیء مورد نظر کسب کنید. شما می توانید از یک کفش، خوردو و … عکس بگیرید و لنز به شما برند، نوع و مشخصات آن را نمایش دهد.

این قابلیت برای پیدا کردن لباس های مشابه نیز کاربرد دارد. جدا از آن می توانید یک تصویر خاص را جست و جو کنید تا ببینید آیا در وب موردی مشابه آن وجود دارد یا خیر. الگوریتم های هوش مصنوعی در این قابلیت فراتر از تصور عمل می کنند و جز در مواردی خاص، شما را شگفت زده خواهند کرد.

نمایش نام گیاه

قابلیت گفته شده در بالا یک ویژگی دیگر نیز برایتان به ارمغان می آورد که استفاده از آن خالی از لطف نیست؛ می توانید با استفاده از گوگل لنز از یک گیاه عکس بگیرید و اسم آن را پیدا کنید. لنز علاوه بر اسم گیاه، مشخصات دیگری نیز از گیاه مورد نظر برای تان ارائه می دهد که می توانید آن ها را مطالعه کنید. همچنین با استفاده از این ویژگی می توانید گیاه های هم خانواده دیگر را پیدا کنید.

حل مسائل ریاضی و فیزیک

بخش جدیدی که به گوگل لنز اضافه شده است، بخش homework است که با استقبال بسیار زیادی روبرو شد. این بخش حل مسائل ریاضی و فیزیک را ممکن می کند. شما می توانید با عکس گرفتن از یک مسئله نوشته شده بر روی برگه، پاسخ آن را در اپلیکیشن مشاهده کنید. بخش homework قادر است طیف وسیعی از مسائل را حل کند و علاوه بر جواب، راه حل آن ها را نیز ارائه کند.

همچنین این بخش برای مسائل پیچیده سایت هایی را پیشنهاد می دهد که مسئله مورد نظر را به همراه راه حل در اختیارتان قرار می دهند. تنها مشکل گوگل لنز در این قابلیت این است که homework تنها از اعداد انگلیسی پشتیبانی می کند و نمی توانید مسائل نوشته شده به فارسی را به کمک آن حل کنید.

تشخیص محصول و پیشنهاد خرید

یکی دیگر از امکانات گوگل لنز این است که می تواند با استفاده از هوش مصنوعی محصول مورد نظر شما را تشخیص دهد و محصولاتی مشابه آن را برای خرید پیشنهاد کند. فرض کنید که یک آداپتور شارژ موبایل یا یک هندزفری دارید که اکنون خراب شده است و به دنبال خرید همان محصول یا نمونه های مشابه آن هستید. می توانید با استفاده از گوگل لنز از آن یک عکس بگیرید تا گوگل با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات کاملی در مورد محصول ارائه کند.

این بخش همچنین پیشنهادات برتر برای خرید محصول مورد نظر را نیر ارائه می کند که از سایت هایی مانند آمازون یا Ebay می باشد به همین دلیل در کشور ما کارایی ندارد. با این وجود بخش تشخیص محصول آن می تواند برای بسیاری از افراد کاربردی باشد

تشخیص مکان‌ و ارائه توضیحات

گوگل لنز می تواند یک ابزار بسیار کاربردی در سفر باشد. علاوه بر ترجمه متون، می توانید از این اپلیکیشن برای تشخیص مکان های مهم استفاده کنید. بخش Places در این اپلیکیشن اطلاعات کاملی از یک سازه، بنا و یا مکان مهم را در اختیارتان قرار می دهد و می توانید با آن بیشتر آشنا شوید. این بخش همچنین قادر است بناهای ایرانی را تشخیص دهد از این رو می توانید در سفرهایتان از آن استفاده کنید. ویژگی دیگری که بخش Places ارائه می دهد معرفی مکان های مشابه با عکس ثبت شده است.

جست و جوی غذا و طرز تهیه

یکی دیگر از امکانات گوگل لنز، بخش Dining می باشد. این بخش در واقع مختص به غذا طراحی شده است و به شما کمک می کند تجربه بهتری بدست بیاورید. شما می توانید از یک غذا عکس گرفته و گوگل لنز برای تان اسم غذا، اطلاعات آن و حتی طرز تهیه غذا را لیست کند. طیف وسیعی از غذا ها به همراه دستور تهیه آن ها در این بخش وجود دارند و می توانید تجربه مناسبی از آن بدست آوردید. جدا از آن گوگل لنز می تواند رستوران های اطراف را به شما پیشنهاد دهد که بسیار کاربردی خواهد بود.

انتخاب بهترین غذای منو در رستوران و کافه

با استفاده از گوگل لنز می توانید از منوی کافه یا رستوران عکس بگیرید تا گوگل بهترین گزینه منو را برای پیشنهاد دهد. گوگل محبوب ترین غذای منو را بر اساس امتیازات منتشر شده کاربران در وب پیدا می کرده و به شما اعلام می کند. همچنین می توانید نظرات کاربران راجع به غذاهای مختلف رستوران را مشاهده کنید تا بتوانید بهتر در مورد آن تصمیم بگیرید.

کسب اطلاعات در مورد حیوانات

همانند بخش جست و جوی نام گیاهان، از امکانات گوگل لنز میتوانید برای پیدا کردن اسم و اطلاعات گونه های جانوری مختلف استفاده کنید. فرض کنید از یک سگ یا گربه خوشتان آمده و قصد دارید در مورد آن بیشتر بدانید. گوگل لنز در این حالت اطلاعاتی از جمله نژاد، موارد مشابه و توضیحات تکمیلی را برا تان لیست می کند. همچنین در صورت امکان گوگل لیستی از فروشگاه های اطراف که حیوان مورد نظر را به فروش می رسانند را نمایش می دهد.

دریافت اطلاعات از رویداد های مختلف

با استفاده از گوگل لنز می توانید در مورد بسیاری از ایونت ها و رویداد های محیط اطرافتان بیشتر بدانید. می توانید از لنز برای شناسایی یک بیلبورد تبلیغاتی خاص یا تبلیغ یک کنسرت استاده کنید. گوگل پس از تجزیه و تحلیل تمامی داده های موجود از ایونت را لیست می کند و در صورت امکان شما را به صفحه خرید بلیط کنسرت راهنمایی می کند.

چگونه می توان از گوگل لنز استفاده کرد؟

تا اینجای مقاله فهمیدیم که گوگل لنز چیست و با امکانات گوگل لنز بیشتر آشنا شدیم. اکنون می دانیم که این پلتفرم می تواند بسیاری از امور روزمره ما را تسریع کند. اما این سوال به وجود می آید که چگونه می توانیم از گوگل لنز استفاده کنیم؟ همانطور که گفتیم گوگل لنز در ابتدا مختص به گوشی های پیکسل بود اما رفته رفته پای خود را به پلتفرم های زیادی باز کرد و اکنون به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

مرورگر محبوب گوگل کروم در آخرین آپدیت خود، گوگل لنز را اضافه کرده و با کلیک راست کردن بر روی یک تصویر می توانید آن را در گوگل جست و جو کنید. در گوشی های اندرویدی، اپلیکیشن اختصاصی گوگل لنز در گوگل پلی قابل دانلود است و می توانید آن را دریافت کنید. جدا از آن این پلتفرم در نرم افزار پیش فرض Google در گوشی و نرم افزار Google Photos وجود دارد و می توانید بجای اپلیکیشن اصلی از آن استفاده کنید.

بسیاری از گوشی های اندرویدی مانند سامسونگ، شیائومی و سری گوشی های پیکسل امکانات گوگل لنز را با اپلیکیشن دوربین ادغام می کنند که بدون نیاز به نصب اپ می توانید به ویژگی های آن دسترسی داشته باشید. نسخه iOS اپلیکیشن Google lens نیز در دسترس کاربران قرار دارد و اگر از محصولات اپل استفاده می کنید می توانید آن را از اپ استور دانلود کنید. با این وجود متاسفانه این اپلیکیشن کاربردی تحریم شده است و بدون استفاده از ابزار های گذر از تحریم نمی توانید از آن استفاده کنید.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید