بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار فناوری : شناسایی سرطان با یک نوار کاغذی

شناسایی سرطان با یک نوار کاغذی

شناسایی سرطان

اخبار فناوری / محققان با ترکیب چند فناوری، امکان تشخیص سریع و ساده سرطان را از روی نمونه ادرار فراهم کردند. براساس اعلام پژوهشگران نتایج روی موش‌ها بسیار رضایت‌بخش بوده و ممکن است در آینده نزدیک شاهد تست‌های نواری برای تشخیص سرطان باشیم.

به گزارش تارنمای آمریکایی اس اف (Study Finds) بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان اگر زودتر بیماری‌ آنها شناسایی شود، نتایج درمانی بهتری خواهند داشت. با توجه به این نکته، مهندسان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نانوذرات جدیدی را طراحی کردند که می‌تواند این امکان را فراهم کند.

محققان می گویند که این آزمایش از یک کاغذ ساده و نمونه ادرار استفاده می‌کند.

هنگامی که نانوذرات با تومور روبرو می‌شوند، شروع به آزاد کردن توالی‌های دی ان ای ( DNA) می‌کنند که از طریق ادرار دفع می‌شود. محققان می‌توانند با تجزیه و تحلیل بارکد دی ان ای اطلاعات منحصر به فرد در مورد تومور بیمار را به دست آورند. این آزمایش مقرون به صرفه و آسان را به سادگی می‌توان کامل کرد برای این کار می‌توان از یک نوار کاغذی استفاده کرد.

سانگتا باتیا از محققان این پروژه توضیح داد: ما در تلاش هستیم تا در زمینه ایجاد فناوری با قابلیت دسترسی آسان نوآوری‌هایی را انجام دهیم. ایجاد حسگر روی کاغذ بخشی از هدف ما برای دسترسی آسان به ادوات تشخیصی و ایجاد فناوری‌های ارزان قیمت است که می‌تواند به سرعت پاسخ را ارائه دهد.

این پژوهشگر پیش از این نانوذراتی ایجاد کرده بود که می توانست آنزیم‌هایی به نام پروتئازها را فعال کرده و تشخیص دهد. این آنزیم‌ها به سلول‌های سرطانی کمک می کند تا در سراسر بدن حرکت کنند. این نانوذرات امکان شناسایی این ترکیبات را در ادرار فراهم می‌کند.

مشکل این فرآیند این است که از طیف‌سنجی جرمی برای تجزیه و تحلیل استفاده می‌کند که به تجهیزات گران قیمت نیاز دارد که ممکن است در دسترس همه نباشد بنابراین سانگتا باتیا و همکاران وی به سراغ استفاده از فناوری CRISPR رفتند.

زمانی که محلول حاوی این حسگرها وارد ادرار بیمار می‌شود، نمونه را می‌توان با استفاده از نوار کاغذی آزمایش کرد. این نوار کاغذی قادر است تا بارکد DNA را که توسط یک آنزیم CRISPR به نام CAS۱۲a فعال شده است، شناسایی کند. هنگامی که یک بارکد خاص در نمونه وجود دارد، CAS۱۲A به شما کمک می‌کند تا آن را با نوار مشاهده کنید.

در آزمایش روی موش‌ها، این حسگرها قادر به تشخیص فعالیت پنج آنزیم مختلف بیان شده در تومورها بودند. علاوه بر این، این تیم نشان داد که آن‌ها می‌توانند آزمایش را به منظور تشخیص حداقل ۴۶ بارکد دی ان ای مختلف در یک نمونه واحد با استفاده از یک دستگاه میکروسیالی انجام دهند.

آنها همچنین دریافتند که پنج بارکد دی ان ای می‌توانند به طور دقیق تفاوت بین تومورهایی را که در ریه‌ها و تومورهایی که از سرطان کولورکتال تشکیل شده و سپس به ریه‌ها سفر کرده‌اند، بیان کنند.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید