بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و اخبار فناوری : ربات غواص برای ماموریت های خطرناک دریایی

ربات غواص برای ماموریت های خطرناک دریایی

ربات غواص

اخبار فناوری / ساخت ربات غواص برای ماموریت های خطرناک دریایی
ربات زیر آبی که برای انجام ماموریت های جستجو و امداد و نجات طراحی شده، ممکن است به زودی جایگزین غواصان در عملیات های خطرناک شود.

به گزارش تارنمای اخبار علمی نیواطلس، جست‌وجوی اجساد انسان یا سایر اجسام غوطه‌ور به دلیل عواملی مانند جریان‌های شدید دریایی، آب‌های عمیق و دید کم می‌تواند برای غواصان خطرناک باشد. این ربات غواص برای انجام چنین عملیات هایی طراحی شده است.

دانشمندان شرکت سوئیسی Tethys Robotics وابسته به دانشگاه صنعتی زوریخ یک ربات زیر آبی طراحی کرده اند که می‌تواند در موقعیت‌هایی که برای غواصان انسانی بسیار خطرناک است، به کار گرفته شود.

دستگاه جدید یک وسیله نقلیه زیرآبی خودکار است که به طور ویژه برای استفاده در محیط های پرچالش و خطرناک مانند کانال ها و رودخانه های گل آلود و تیره طراحی شده است. زمانی که روش های متداول جستجو و امداد و نجات با شکست مواجه می‌شوند، ربات تتیس آماده است تا کنترل را به دست گیرد.

ربات تتیس دارای یک باتری لیتیومی قابل تعویض است که به آن اجازه می دهد با یک بار شارژ به مدت چهار ساعت کار کند، وزن این ربات در آب ۳۰ کیلوگرم است، حداکثر سرعت آن ۲ متر در ثانیه و دارای کابل فیبر نوری تا ۱۰ کیلومتر است.

ربات غواص برای ماموریت های خطرناک دریایی

این دستگاه به عنوان یک AUV (خودرو زیرآبی خودگردان) و یک ROV (خودرو کنترل از راه دور) خدمت می کند. این دستگاه توسط شرکت Tethys Robotics طراحی و ساخته شده است.

نام این ربات از شخصیت تتیس در اساطیر یونان اقتباس شده است و ارتباطی با Tethys AUV که توسط مهندسان مؤسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری ساخته شده، ندارد.

کاربران دستگاه در واحد کنترل، با برنامه‌ریزی جستجو در قسمتی از رودخانه، دریاچه یا اقیانوس کار را آغاز می‌کنند؛ سپس ربات را در آب قرار می دهند تا بطور خودکار به جستجوی اشیای مورد نظر بپردازد. این ربات به یک دوربین مجهز است و از حسگرهای صوتی و الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای «دیدن» از میان آب های کدر استفاده می‌کند – درست مانند زیردریایی‌ها که از مسیریاب صوتی استفاده می کنند.

هنگامی که هدف مشخص شد، به کاربر دستگاه هشدار داده می شود تا بتواند کنترل دستی پهپاد را در دست بگیرد. کاربر با ویدیوی گرفته شده با دوربین مجهز به نورافکن هدایت می‌شود و فیلم از طریق کابل فیبر نوری رله می‌شود؛ زیرا علایم رادیویی درون آب به خوبی حرکت نمی‌کنند.

اگر وزن اشیای جستجو شده بیش از ۴۰ کیلوگرم نباشد، گیره رباتیک می تواند آن را بگیرد و به سطح آب بیاورد،‌ اما اگر سنگین‌تر باشد، موقعیت آن برای بازیابی توسط غواصانی که نیازی به انجام فرآیند جستجوی طولانی و پرخطر ندارند، علامت‌گذاری می شود.

براساس اعلام دانشگاه زوریخ، این ربات قبلاً در عملیات جستجو و نجات زیر آب توسط چندین مقام محلی استفاده شده است. این ربات تا سه ماهه چهارم سال جاری میلادی به صورت تجاری دردسترس خواهد بود.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید