بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار فناوری و اخبار جدید و مقالات : اثرات منفی تکنولوژی در سلامت فردی و اجتماعی

اثرات منفی تکنولوژی در سلامت فردی و اجتماعی

تکنولوژی و سلامت

مقالات فناوری / امروزه که دستگاه‌های الکترونیکی مجهز به قابلیت اتصال به اینترنت زندگی ما را فرا گرفته، مطالب بسیاری درباره راه‌های کاهش اثرات منفی این تجهیزات بر بدن و سلامت ما نیز منتشر می‌شود.
هر چند در دنیایی زندگی می‌کنیم که انواع تکنولوژی‌های مختلف برای کمک به ما به وجود آمده‌اند، اما برخی از آن‌ها در طول زمان باعث بروز مشکلات سلامتی فردی و اجتماعی شده‌اند. اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که تاثیرات تکنولوژی در سلامت فردی و اجتماعی برایتان مهم است و می‌خواهید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید، در این گزارش به تأثیرات مثبت و منفی تکنولوژی پرداخته شده است.

همان گونه که گفته شد اغلب مواردی که پس از استفاده از بیش از حد یا غیر مفید از تکنولوژی با آن مواجه می‌شوید، تاثیرات منفی هستند. به عبارتی، تکنولوژی‌ها برای کمک به ما به وجود می‌آیند، اما اگر به صورت اشتباه و یا بیش از اندازه از آن استفاده کنیم، ممکن است برخی از این تاثیرات گریبان ما را هم بگیرند.

با این حال، برخی از تاثیرات منفی تکنولوژی روی سلامت فردی و اجتماعی که همواره از سوی کارشناسان مطرح شده و می‌شود به شرح زیر است:

ساعت خواب به هم می‌ریزد

خواب یکی از نیاز‌های ضروری هر انسانی است. به واسطه این موضوع ساعت خواب نیز اهمیت زیادی دارد و بسیار مهم است که زمان‌های مورد نیازتان را برای خواب تنظیم کنید. با این حال زمانی که از موبایلتان استفاده می‌کنید، طبق گزارشات جهانی منتشر شده، نور آبی آن می‌تواند باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین شده و در نتیجه ساعت خوابتان دچار اختلال شود. این مورد به واسطه اینکه باعث بی حوصلگی و عدم تمرکز در طول روز می‌شود، سلامت اجتماعی‌تان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اما برای این مسئله راهکار‌هایی وجود دارد به طور مثال سعی کنید تا حد امکان لوازم الکترونیکی مثل لپ‌تاپ، گوشی موبایل و … را در اتاق خواب نبرید و اگر در شرایطی هستید که نیاز دارید تا گوشی موبایل در کنارتان باشد، سعی کنید آن را خاموش کنید تا از وسوسه‌ها جلوگیری شود.

گوشی را در حالت پرواز یا خاموش قرار داده و در غیر این صورت آن را از اتاق خواب خود دور کنید، سعی کنید مدت زمان مکالمات خود با گوشی را کوتاه کنید و بجای صحبت کردن با گوشی، سعی کنید از هندزفری یا هدفون استفاده کنید.

با مشکلات عضلانی مواجه می‌شوید!

استفاده از تلفن همراه در طول روز ساعت زیادی را از افراد می‌گیرد، اما نکته‌ای که بسیاری بر آن توجه نمی‌کنند مدل دست گرفتن گوشی موبایل است. این مورد بسیار اهمیت دارد که بدانید چگونه تلفن همراهتان را بدست بگیرید تا باعث بروز مشکلات عضلانی مثل آرتروز گردن نشوید.

جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷، افرادی که به گوشی همراه خود اعتیاد داشته‌اند به طور معمول مشکلات اسکلتی در ناحیه گردن داشتند؛ البته تمام مشکلات بروز آمده در استفاده از تکنولوژی در ناحیه گردن خلاصه نمی‌شود و در بسیاری از عضلات مثل مچ دست، کمر، انگشتان و … تاثیرگذار است؛ بنابراین توصیه می‌شود همواره بدنتان را در وضعیت درست قرار دهید، زمان‌های استراحت بین کار، حرکات کششی انجام دهید و سعی کنید در چند نوبت استراحت کنید و از کار‌های طولانی مدت اجتناب کنید.

علاوه بر موارد گفته شده بهتر است بجای استفاده از یک انگشت موقع تایپ کردن در گوشی یا رایانه، سعی کنید از تمامی انگشت‌های خود استفاده کنید و فاصله مناسب از نمایشگر رایانه و گوشی را رعایت کنید تا به هیچ وجه گردن و کمر خود را برای مشاهده مطالب، به جلو خم نکنید.

احساس تنهایی می‌کنید

به طور کلی کسانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، در بسیاری از مواقع احساس‌های ناخوشایند متعددی مثل تنهایی خواهند کرد. به عنوان مثال، فرض کنید در شبکه‌های اجتماعی فردی را مشاهده می‌کنید که در حال خوشگذرانی با دوستان خود است، در این مواقع اگر شرایط شما با آن فرد در تضاد باشد، احساساتتان جریحه دار می‌شود.

البته این موضوع تنها یک مورد از چندین احساسات ناخوشایند و مشکلات روانی استفاده از تکنولوژی است. با این وجود، مشکلات پیش آمده می‌تواند باعث انزوای اجتماعی هر فردی شود. به همین دلیل همانطور که هستید خود را بپذیرید، سعی کنید زمان زیادی را در زندگی واقعی خود بگذرانید و اگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی ضرر‌های انکار ناپذیری برایتان به وجود آورده از آن دوری کنید.

به چشم‌تان آسیب می‌رسد

از مشکلاتی که اغلب افراد در مواجه با تکنولوژی با آن مواجه می‌شوند، آسیب به چشم است. این مورد نیز از نظر علمی ثابت شده است که استفاده بیش از اندازه از لوازم الکترونیکی مثل لپ تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه و … می‌تواند باعث بروز مشکلات بینایی شود.

این مشکل با علامت‌هایی مثل تاری دید، سردرد، خشکی چشم و یا حتی درد در ناحیه گردن و شانه خود را نشان داده و می‌تواند غیرقابل تحمل باشد. در همین رابطه بهتر است از کسانی که از تلفن همراه زیاد استفاده می‌کنند، نور صفحه نمایش موبایل خود را با توجه به نور محیط تا حد امکان پایین نگه دارند.

فاصله خود را تا صفحه نمایش گوشی موبایل حفظ کرده و بیش از حد به آن نزدیک نشوند و سعی کنند، در هر ۲۰ دقیقه تماشای صفحه نمایش، به مدت ۲۰ ثانیه به نقطه ۶ متری خود نگاه کنید و چشمان خود را استراحت دهند و از همه مهم‌تر از صفحات مخصوص نمایشگر‌های رایانه برای کاهش نور استفاده کنید. همچنین بزرگنمایی سایز فونت به کار برده شده در صفحه نمایش هم تأثیر بسیاری در کاهش آسیب به چشم‌ها دارد.

تاثیرات مثبت تکنولوژی در سلامت فردی و اجتماعی

طبق اطلاعات وبلاگ اپراتور دوم تلفن همراه، تکنولوژی در کنار زیان‌هایی که دارد، از برخی تاثیرات مثبت هم برخوردار است، البته نکته‌ای که همواره باید به آن توجه کنید استفاده صحیح و درست از تکنولوژی است تا زیان‌های آن به طور کل رفع شوند.

برخی از ویژگی‌های مثبت تکنولوژی در سلامت فردی و اجتماعی عبارتند از:

صرفه‌جویی در زمان

زمان یکی از مهم‌ترین دارایی‌های هر فردی به شمار می‌رود از این رو، کمک بسیار مهمی که تکنولوژی در این زمینه می‌کند صرفه جویی در زمان است. به عنوان مثال، با استفاده اپلیکیشن‌های آموزشی می‌توانید به راحتی و در هر زمانی از آموزش‌های مختلف استفاده کنید و دیگر نیازی به رفت و آمد‌های زمان‌بر نخواهد بود.

بهبود سلامت روان نوجوانان با استفاده از بازی‌های ویدیویی

حوزه گمینیگ از محبوب‌ترین سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان به حساب می‌آید که با پیشرفت تکنولوژی افراد زیادی را به سمت خود جذب کرد؛ این مورد در کنار سرگرمی می‌تواند تا حد زیادی بر بهبود سلامت روان و ایجاد احساسات خوشایند در بین افراد تاثیرگذار باشد.

ایجاد تعاملات اجتماعی

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توان افراد زیادی را در سرتاسر جهان شناخت و با آن‌ها معاشرت کرد. اینکار باعث می‌شود تا سطح اجتماعی افراد ارتقا یافته و احساسات تنهایی آن‌ها را حل کند. همچنین این مورد باعث می‌شود تا با دوستان خود نیز ارتباط صمیمی داشته باشید و همواره از حالشان باخبر باشید.

ورزش و تحرک

فناوری‌های مختلفی در زمینه آموزش ورزش به وجود آمدند. البته جالب است بدانید برخی از این تکنولوژی‌ها که VR نیز نام دارند، می‌تواند برای کاربران خود فضای ورزشی در خانه تدارک ببیند تا آن‌ها نیز بتوانند تحرک کافی را داشته و در نتیجه بهبود سلامت فردی حاصل شود.

منبع: ایسنا

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید