بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار فناوری و اخبار نانو : ابداع روشی جدید برای درمان عفونت با ترکیب نانوفلز و داروهای ضدقارچ

ابداع روشی جدید برای درمان عفونت با ترکیب نانوفلز و داروهای ضدقارچ

ترکیب نانوذرات فلزی

فناوری نانو / یک بانوی محقق ایرانی برای کاهش مقاومت به داروهای ضدقارچ در بیماران مبتلا به عفونت موفق به ارایه یک روش درمان جایگزین با استفاده از ترکیب نانوذرات فلزی شد.

به گزارش ایرنا، عفونت‌های قارچی و بیمارستانی یکی از مشکلات در علم پزشکی است که گرچه درمان‌هایی برای آن یافت شده است اما ممکن است میزان مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها هم افزایش یابد و داروها تأثیرگذاری مناسبی نداشته باشند.

یک زن پژوهشگر ایرانی این موضوع را در اولویت تحقیقات خود قرار داد و با کمک صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به عنوان یک طرح این موضوع را بررسی کرد.

سنتز و تعیین خصوصیات نانو پارتیکل‌های آهن متصل شده به داروی ضد قارچ آمفوتریسین ب و تعیین فعالیت ضد قارچی آنها بر روی قارچ‌های جنس آسپرژیلوس و کاندیدا و سویه‌های مخمری مقاوم به داروهای ضد قارچ عنوان طرحی است که دکتر زهرا زارع شهرآبادی با مدرک دکتری تخصصی در رشته قارچ‌شناسی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدرک کارشناسی ارشد رشته قارچ‌شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز در قالب پسادکتری بررسی کرد.

براساس گزارش صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز مدرک کاردانی و کارشناسی خود را در رشته علوم آزمایشگاهی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز کسب کرده است.

زارع شهرآبادی در مورد این پژوهش گفت: به دلیل آنکه در سال‌های اخیر میزان بروز و شیوع عفونت‌های مهاجم قارچی افزایش چشمگیری داشته است، نقص ایمنی، استفاده از کاتترهای داخل وریدی، پیوند عضو، دیالیز، جراحی، استفاده از داروهای سیتوتوکسیک و مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها از جمله فاکتورهایی است که موجب افزایش بروز عفونت‌های قارچی مهاجم می‌شود.

وی افزود: در میان بیماری‌های مهاجم قارچی کاندیدیازیس به عنوان یکی از بیماری‌های مهم و چهارمین عامل شایع عفونت‌های خونی بیمارستانی با میزان مرگ و میر ۳۹ درصد است که بالاترین میزان مرگ و میر مرتبط با هر علت عفونت خونی بیمارستان را شامل می‌شود.

این محقق یادآور شد: در حال حاضر درمان عفونت‌های کاندیدایی، استفاده از عوامل ضد قارچی موضعی همانند نیستاتین، و کلوتریمازول یا عوامل ضد قارچی سیستمیک نظیر فلوکونازول، کتوکونازول، ایتراکونازول و آمفوتریسین B است اما استفاده از این داروها می‌تواند موجب عوارض‌های جانبی و مقاومت دارویی و درنهایت حتی پاسخ ندادن به درمان شود. همچنین، بستری شدن طولانی مدت بیماران و استفاده از وسایلی نظیر کاتترهای ادراری و داخل عروقی از دیگر عوامل افزایش الگوی مقاومت دارویی در بیمارستان است.

زارع شهرآبادی اظهارداشت: امروزه به دنبال افزایش سویه‌های مقاوم به داروهای ضد قارچ، گزارش‌های زیادی مبنی بر شیوع گسترده قارچ‌ها در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها وجود دارد. همچنین، افزایش مقاومت میکروارگانیسم‌ها به داروهای ضد قارچی مرسوم به تقویت مطالعات طراحی شده جهت کشف درمان‌های جدید برای عفونت‌های قارچی منجر شده است بنابراین استفاده از نانوذرات اکسید فلزی جهت مقابله با عفونت‌های قارچی به عنوان یک روش جایگزین و یا در کنار داروهای ضد قارج‌ها می‌تواند مؤثرتر باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل، در این تحقیق ما به دنبال این بودیم تا برای کاهش این مقاومت دارویی رو به افزایش از ترکیب نانو ذرات فلزی و داروهای ضد قارچ استفاده کنیم. از طرف دیگر با توجه به اینکه برخی از قارچ‌های مهاجم در بدن میزبان ایجاد توده می‌کنند، دارورسانی هوشمند با میدان مغناطیسی به محل عفونت می‌تواند در درمان توده‌های قارچی مقاوم مؤثرتر باشد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره ارسال این طرح به صندوق حمایت از پژوهشگران گفت: ۱۵ آبان ماه سال ۹۹ طرح را در قالب پسادکتری به سامانه صندوق ارسال کردم و فرآیند بررسی و داوری و تصویب در کمیته تخصصی تا هفتم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ طول کشید و سرانجام در خردادماه به قرارداد رسید و من نیز توانستم مطابق تعهدات، طرح را به پایان برسانم.

زارع شهرآبادی خاطرنشان کرد: سنتز کمپلکس نانوذرات آهن- داروی ضد قارچ با خاصیت مغناطیسی به دارورسانی هدفمند و انتقال دارو به محل عفونت با حداکثر غلظت، کمک می‌کند و در کاهش مقاومت دارویی با افزایش غلظت دارو مؤثر است. همچنین تاکنون، مطالعه مشابهی در این خصوص وجود ندارد و این تحقیق می‌تواند به پیشرفت در زمینه درمان عفونت‌های قارچی و بیمارستانی مؤثر باشد.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید