مقالات هوش مصنوعی / هوش مصنوعی به بخش عمده و جداییناپذیر زندگی ما تبدیل شده است که کمکهای زیادی در حوزههای مختلف مانند هوا و فضا، پزشکی و خودروسازی و حتی آموزش به ما کرده است، محققان معتقد هستند که برنامههای هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی میتواند در بهبود آموزش و یادگیری نیز مؤثر باشند.
هوش مصنوعی یا هوش ماشینی در بسیاری از لوازم منزل، صنعت خودروسازی، صحبتکردن با حیوانات، شناسایی بیماریها، تبدیل متن به فیلم، تولید محتوای متنی، شرکت در آزمونها، برنامهنویسی، تبدیل کلمات تایپ شده به دست خطهای مختلف، تولید کارهای هنری و بسیاری دیگر از موارد میتواند به انسان کمک کند و کارهای او را تسهیل کند.
یکی از رباتهایی که امروزه غوغا به پا کرده و در آینده انقلاب و تحولات چشمگیری در عرصه هوش مصنوعی از او خواهیم دید، بات Chat GPT است.
بسیاری از ما هنوز فکر میکنیم هوش مصنوعی یک ربات یا یک آدمآهنی قدرتمند است که دشمن ما آدمها محسوب میشود، اما اکنون داستان تغییر کرده است.
هوش مصنوعی به بخش عمده و جداییناپذیر زندگی ما تبدیل شده است که کمکهای زیادی در حوزههای مختلف مانند هوا و فضا، پزشکی و خودروسازی و حتی آموزش به ما کرده است.
محققان معتقد هستند که برنامههای هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی میتواند در بهبود آموزش و یادگیری نیز مؤثر باشند. البته با این پیششرط که مراقب ارائه اطلاعات نادرست احتمالی که چتجیپیتی معمولاً به آنها دسترسی دارد، باشند.
از چتجیپیتی میتوان در بحث آموزش و یادگیری در موارد متعددی بهره جست که کارشناس مسائل آموزشی در این رابطه به خبرنگار فارس میگوید: این ابزار بهخوبی میتواند کلمات، کدها و حتی علم فیزیک، شیمی و زیست را توضیح دهد، همانطور که قابلیت مربی هوش مصنوعی در Chat GPT در ماهها و سالهای آینده، توسعه و بهبود مییابد، میتواند به طرز چشمگیری نحوه تعامل فراگیران با دنیای بیرون را تغییر دهد.
هوش مصنوعی همچنین در بحث نوشتن شعر، مقاله، متن سخنرانی و نامه نیز میتواند موثر واقع شود
حسین معافی با بیان اینکه هوش مصنوعی همچنین در بحث نوشتن شعر، مقاله، متن سخنرانی و نامه نیز میتواند موثر واقع شود، میگوید: چتجیپیتی میتواند بهعنوان دستیار نوشتن و شریک فکری استفاده شود. بدین صورت که یک متن اولیه مقاله، شعر، سخنرانی و نامه از چتجیپیتی خواسته و دریافت شود و سپس از سوی فرد کارشناس اصلاح شود و بهبود و ارتقا یابد.
وی با اشاره به نقش هوش مصنوعی در برنامهنویسی بیان میکند: ابزارهای هوش مصنوعی از جمله چتجیپیتی گذشته از آن که میتواند بهخوبی برنامهنویسی کند، میتواند کمکحال کدنویسان در یافتن خطای صورتگرفته باشد، همچنین یکی از مزایای این چتبات سرعت در ارائه پاسخها و بازخوردها است که میتواند با زبانهای مختلف این کار را در حداقل زمان ممکن انجام دهد.
کارشناس مسائل آموزشی با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در مباحث تعاملی دوطرفه بیان میکند: چتبات جیپیتی میتواند یک تعامل دوطرفه را بین ربات و فراگیر به وجود آورد و به طور هوشمند و جامع به سؤالات فراگیر پاسخ دهد و یک گفتگوی علمی و کامل را انجام دهد.
معافی در خصوص شخصیسازی آموزش نیز معتقد است هر فراگیری با توجهبه سطح معلومات، دانش و نیازها و علایق خود میتواند با این ربات گفتگو کند و پاسخ سؤالات خود را دریافت کند.
هر فراگیری با توجهبه سطح معلومات، دانش و نیازها و علایق خود میتواند با این ربات گفتگو کند و پاسخ سؤالات خود را دریافت کند
وی مدیریت و دستکاری دادهها را از دیگر مزیتهای هوش مصنوعی برشمرده و ادامه میدهد: مرتبسازی، مدیریت و سازماندهی دادههای ساختار نیافته، دشوار است، با کمک این چتبات میتوانید دادههای بدون ساختار را با کمک دستکاری دادهها به یک فرمت ساختاریافته تبدیل کنید.
کارشناس مسائل آموزشی میگوید: تجزیهوتحلیل و تفسیر دقیق و همهجانبهنگر حجم زیادی از دادهها و اطلاعات نیازمند تسلط کارشناسان به تکنیکهای متعدد و متنوعی است که کار را دشوار و زمانبر میکند؛ ولی با استفاده از چتجیپیتی و سایر اشکال هوش مصنوعی میتوان مشکلات این گونه را کاهش داد.
معافی می افزاید: درحالیکه اطلاعات ارائه شده از سوی چتجیپیتی همیشه دقیق نیست؛ چون که دادههای در دسترس آن بهپیش از سال ۲۰۲۱ محدود است، ولی میتواند دادههای میلیونها وبسایت را تجزیهوتحلیل کند تا به هر سؤالی که دریافت میکند، پاسخ دهد.
وی با اشاره به مزیت زمانبندی و برنامهریزی کارها نیز خاطرنشان میکند: سازماندهی برنامه کاری پرمشغله شما ممکن است زمانبر باشد، بهویژه این که بخواهید زمانبندی انجام مراحل مختلف کارها را انجام دهید اما چتجیپیتی و سایر اشکال هوش مصنوعی میتواند به راحتتر شدن این کار کمک کند.
وی تصحیح اوراق امتحانی و اینکه معلمان میتوانند از این ربات برای تصحیح اوراق امتحانی خود و یا بررسی تکالیف فراگیران و نظارت بر ارائه تکالیف یا پاسخگویی به چتها و ایمیلها استفاده کنند، را از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی برشمرده و تصریح میکند: تصور کنیم که در برنامهریزی درسی در موضوع خاصی چالشها، فرصتها و محدودیتها را نمیشناسیم. در چنین شرایطی میتوانیم برای کاهش ضریب خطای خود از نتایج بررسی چتجیپیتی و سایر اشکال هوش مصنوعی استفاده کنیم.
این کارشناس همکاری برای یافتن تجربه جدید و تولید محتوا را نیز مورد اشاره قرار داده و میگوید: میتوان از این ابزار برای تولید محتوا استفاده کرد، یعنی بهراحتی محتوا را بر اساس یک درخواست مینویسد. بهعنوانمثال، این ابزار هوش مصنوعی میتواند آهنگی را بر اساس دستور کاربر بنویسد و یا انشائی را در مورد یک موضوع خاص به رشته تحریر درآورد. علاوه بر این، میتواند به کاربران کمک کند تا سبک نوشتاری خوشان را بهبود دهند.
به گزارش فارس یکی از مهمترین مزیتهای استفاده از هوش مصنوعی در فرایند آموزش، علاوه بر کارایی بالا، تسریع روند کارهای اداری، تصحیح هوشمند اوراق امتحانی و پاسخدادن به سؤالات فراگیران، امکان ارائه آموزش تطبیقپذیر است.
آموزش تطبیقپذیر یعنی این که فراگیر بر اساس مدل یادگیری و دیگر شرایط و تواناییهایش از قبیل دانش قبلی، توانایی درک مطلب، ضریب هوشی و غیره میتواند مفاد آموزشی موردنیازش را تحویل بگیرد.
در حال حاضر چنین امکانی در کلاسهای عمومی وجود ندارد؛ ولی در آموزش الکترونیکی و هوشمندانه، میتوان چنین کاری را انجام داد.
این سیستمها حتی میتوانند دانشآموزان و اساتید را در انتخاب منابع لازم برای دوره آموزشی یاری کنند.