بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > مقالات و اخبار جدید و اخبار هوش مصنوعی و اخبار ویژه : هوش مصنوعی و دگرگونی جستجوی اینترنتی

هوش مصنوعی و دگرگونی جستجوی اینترنتی

هوش مصنوعی و جستجو

تازه‌ترین بازگویی یک چت‌بات هوش مصنوعی «حیرت‌انگیز» باعث شده است تا گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این مطرح شود که این چت‌بات ممکن است کل صنایع را دگرگون کند و حتی می‌تواند جانشین ابزارهای محبوبی همچون جست‌وجوگر گوگل شود.

چت‌جی‌پی‌تی، محصول آزمایشگاه برتر تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی موسوم به «اوپن‌ای‌آی»، مدلی است مبتنی بر زبان کارکردهای عمومی و از توانایی درک و تولید واکنش‌ها و پاسخ‌هایی بشرمانند به طیف وسیعی از پرسش‌ها برخوردار است.

بر خلاف جست‌وجوگرهای معمول، که با تطبیق کلیدواژه‌ها نتایج را فراهم می‌کنند، چت‌جی‌تی‌پی ترکیبی از الگوریتم‌های پیشرفته و هوش مصنوعی را برای درک نیت کاربر از جست‌وجوی چیزی، به‌ کار می‌گیرد.

بدین ترتیب، کاربران به جای اینکه مجبور باشند از کلیدواژه‌ها یا عبارت‌های خاصی استفاده کنند، می‌توانند اطلاعات را با استفاده از زبان طبیعی جست‌وجو کنند و این می‌تواند موجب شود که این ابزار در یافتن اطلاعات، شهودی‌تر عمل کند.

شرکت اپن‌ای‌آی در یک یادداشت وبلاگی چنین توضیح می‌دهد: «چت‌جی‌پی‌تی حالت گفت‌وگویی دارد و به همین دلیل می‌تواند به پرسش‌های بعدی کاربر پاسخ دهد، به اشتباهاتش اعتراف کند، غلط‌ها را به چالش بکشد و درخواست‌های نامناسب را رد کند.»

برنامه‌نویسان از مدل قبلی شرکت اوپن‌ای‌آی موسوم به جی‌پی‌تی-۳ استفاده‌های مختلفی کرده‌اند- مثلا زنی اخیرا دفترچه خاطرات کودکی‌اش را وارد این مدل کرد تا گفت‌وگویی با خود قدیمش ترتیب دهد- اما این نخستین بار است که این فناوری در چارچوبی مناسب حال مشتریان در عرصه عمومی دستیافتنی شده است.

جاش کلی، برنامک‌ساز، با مقایسه پاسخ‌های گوگل و چت‌جی‌پی‌تی به طیف مختلفی از پرسش‌ها، در توییتر نوشت «کار گوگل تمام است».

اما آیا این ابزار واقعا می‌تواند تسلط گوگل را بر بازار به چالش بکشد؟ وقتی یک خبرنگار از پلتفرم عمومی اوپن‌ای‌ای پرسید «می‌توانی جانشین گوگل شوی؟» پاسخ چت‌جی‌پی‌تی از این قرار بود:

«احتمالا برنامه‌ای مانند چت‌جی‌پی‌تی که فقط جست‌وجوگر است، نتواند کاملا جانشین گوگل شود. گوگل در حال حاضر محبوب‌ترین جست‌وجوگر جهان است و بیش از ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارد. پایگاه داده وسیعی شامل وب‌سایت‌های نمایه‌بندی‌شده و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و ابزارها دارد، مانند جست‌وجوی عکس و نقشه، که آن را به مرجع ارزشمندی برای کاربران بدل می‌کند.»

با این حال، چت‌جی‌پی‌تی و دیگر مدل‌های زبانی پیشرفته قابلیت آن را دارند که توانایی‌هایی منحصر‌به‌فرد و تجربه شخصی‌تری برای کاربر فراهم کنند. همین می‌تواند باعث شود که برای برخی از کاربران، به ویژه خواستاران جست‌وجوهای گفت‌وگویی و شهودی‌تر، گزینه‌های جذابی باشند. در نتیجه، قابلیت دارند که جانشین جست‌وجوگرهای سنتی مانند گوگل شوند و ابزار آتی دسترسی فوری به اطلاعات در اینترنت باشند.

در مجموع، چت‌جی‌پی‌تی قابلیت دارد در شیوه‌های ما برای جست‌وجوی اطلاعات در فضای مجازی انقلابی به پا کند.

از روز چهارشنبه (۲۳ نوامبر) که این سامانه به راه افتاده است، مردم از آن برای پاسخ دادن به پرسش‌های پیچیده کدنویسی، نوشتن فیلم‌نامه سریال‌های تلویزیونی کمدی‌ موقعیت، و نوشتن مقاله‌های دانشگاهی استفاده کرده‌اند.

چت‌جی‌پی‌تی در حال حاضر نمی‌تواند به جست‌وجو در اینترنت بپردازد یا به هر اطلاعات بیرونی دیگری دسترسی یابد، بنابراین نمی‌تواند به پرسش‌های محلی‌تر، مثل توصیه کردن رستورانی در شهر خاصی، پاسخ یا پیشنهاد بدهد.

داده‌های آموزش این مدل- شامل کتاب، مقاله و وب‌سایت- فقط تا سال ۲۰۲۱ است و بنابراین، معلومات آن به‌روز نیست.

«چت‌جی‌پی‌تی محصول جدید اوپن‌ای‌آی حیرت‌انگیز است.

از آن خواستم عبارتی باقاعده را در خارج از بافت آن توضیح ‌دهد…»

لغزش‌های گه‌گاه آن در پاسخ‌هایی که معقول می‌نمایند، اما در واقعیت نادرستند، از دیگر محدودیت‌های آن است. پدیدآوران اوپن‌ای‌آی همچنین اقرار دارند که پاسخ آن به درخواست‌ها«اغلب پر اطناب است».

در پایان وب‌نوشت اوپن‌ای‌آی آمده است: «می‌دانیم که همچنان محدودیت‌های زیادی باقی است. قصد داریم چنین حوزه‌هایی را با روزآوری‌های منظم مدل بهبود دهیم… مشتاقانه می‌کوشیم به‌کارگیری درس‌های آموخته از این نسخه را در راه‌اندازی سامانه‌های توانمندتر ادامه دهیم؛ درست مانند کارکرد اطلاعات توسعه‌های پیش‌تر، برای این مورد.»

پیش‌بینی می‌شود که‌ اوپن‌ای‌آی در چند ماه آینده، نسل آینده جی‌پی‌تی – ۳ را با نام جی‌پی‌تی – ۴ رونمایی کند.

منبع: ایندیپندنت

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید