معرفی کتاب / کتاب پایتون به زبان ساده اثر یونس ابراهیمی، یکی از کاملترین کتابهای آموزش پایتون است. یادگیری پایتون نیازی به پیشزمینه برنامهنویسی ندارد و تنها پیشنیاز آن علاقه خوانندگان به فن برنامهنویسی هست.
پایتون (Python) یک زبان برنامهنویسی همه منظوره، شیءگرا و متن باز است که توسط خودو فان راسام (Guido van Rossum) در سال 1991 در کشور هلند طراحی شد. این زبان از زبانهای برنامهنویسی مفسر بوده و به صورت کامل یک زبان شیءگرا است که به زبانهای تفسیری Perl و Ruby شباهت دارد و از مدیریت خودکار حافظه استفاده میکند.
پایتون، کد باز (Open Source) است، زبانی که گوگل و یا یاهو از آن به عنوان یکی از اصلیترین ابزارهای توسعه استفاده میکنند. برنامههای پایتون مثل PHP قابل اجرا روی اغلب سیستم عاملهاست. پایتون، دستور زبانی شبیه گفتار سادهی انگلیسی دارد و با دارا بودن 33 کلمه کلیدی جزء سادهترین زبانها است.
سادگی و خوانایی از ویژگیهای بارز زبان برنامهنویسی پایتون است، آنچنان ساده که حتی کودکان نیز قادر به آموختن آن هستند و قدرت در کنار این سادگی و خوانایی، معجزه پایتون میباشد. از نگاه هر برنامهنویسی، برنامههای پایتون مجموعهای از کدهای زیبا هستند، بدون هیچ آشفتگی و پیچیدگی. جالب است بدانید مایکروسافت نیز این زبان را با نام IronPython در تکنولوژی Net. خود گنجانده است.
هم اکنون پایتون در شرکتها و سازمانهای بزرگی مثل ناسا و گوگل و یاهو و… به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرد.
فهرست مطالب کتاب
فصل اول: مبانی زبان پایتون
پایتون چیست
دانلود و نصب Python 3. 6
ساخت یک برنامه ساده
توضیحات
کاراکترهای کنترلی
متغیر
انواع داده
استفاده از متغیرها
عبارات و عملگرها
عملگرهای ریاضی
عملگرهای تخصیصی (جایگزینی)
عملگرهای مقایسهای
عملگرهای منطقی
عملگرهای خاص
گرفتن ورودی از کاربر
ساختارهای تصمیم
دستور if
دستور if…else
دستور if…elif…else
دستور if تو در تو
استفاده از عملگرهای منطقی
عملگر شرطی
تکرار
حلقه While
حلقه for
حلقههای تو در تو (Nested Loops)
خارج شدن از حلقه با استفاده از break، continue و pass
تابع
مقدار برگشتی از یک تابع
پارامترها و آرگومانها
آرگومانهای کلمه کلیدی (Keyword Arguments)
آرگومانهای متغیر
محدوده متغیر
پارامترهای پیشفرض
بازگشت (Recursion)
توابع داخلی
Decorator
عبارات لامبدا (Lambda expressions)
توابع از پیش تعریف شده (Built-in Function)
توابعی خاص (Special Methods)
برنامهنویسی شیء گرا (Object Oriented Programming)
کلاس
سازنده (Constructor)
مخربها (Destructors)
سطح دسترسی
کپسوله کردن (Encapsulation)
خواص (Properties)
وراثت
Override
متد isinstance ()
Package و module
مدیریت استثناءها و خطایابی
دستور try…except
بلوک finally
تعریف یک استثناء توسط کاربر
List
Tuple
Dictionary
Closure
Iterator
Generator
List comprehension
فصل دوم: Tkinter
رابط کاربری گرافیکی (GUI)
کنترلهای Tkinter
کنترل کننده رویداد
چیدمان عناصر
خواص عناصر
پنجره اصلی (Top-Level Window)
messagebox
Button
Label
Entry
Text
RadioButton
Checkbutton
LabelFrame
Listbox
Spinbox
Scrollbar
Scale
Menu
کادرهای محاورهای
colorchooser
filedialog
فصل سوم: کار با رشته، تاریخ و فایل
ماژول math
ایجاد عدد تصادفی
رشتهها و عبارات با قاعده (منظم)
مقایسه رشتهها
الحاق رشتهها
جداکردن رشتهها
استخراج، حذف و جایگزین کردن رشتهها
حذف زائدهها از رشتهها
جستجو کردن در رشتهها
تغییر بزرگی و کوچکی حروف یک رشته
جا دادن یک رشته در داخل رشته دیگر
فرمت بندی رشتهها و اعداد
کار با فایلها
باز و بسته کردن یک فایل
نوشتن در فایل
خواندن از فایل
خواندن از و نوشتن در فایل CSV
ایجاد، حذف، کپی، برش و تغییر نام فایلها
به دست آوردن اطلاعات در مورد فایل
کار با پوشهها
زبان نشانه گذاری توسعه پذیر (XML)
کار با فایلهای XML با DOM
فصل چهارم: کار با بانک اطلاعاتی
MYSQL چیست؟
مبانی MYSQL
نصب سرور MYSQL
نصب سرور MYSQL
ایجاد جدول و دیتابیس با استفاده از محیط کنسول MYSQL
ایجاد جدول و دیتابیس با استفاده از محیط MYSQL Administrator
نصب ماژول MySQL Connector
انتخاب، ثبت، حذف و ویرایش بانک اطلاعاتی