بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار فناوری و مقالات و نرم افزار : مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس

مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس

مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس

یکی از عوامل موفقیت کسب‌وکارها در شرایط حاضر، داشتن یک وب‌سایت است که بتواند به طور اصولی در فضای مجازی فعالیت کند. روش‌های مختلفی برای راه‌اندازی سایت وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آنها طراحی سایت با وردپرس است.

به گزارش ایسنا به نقل از کدُ و سئو، داشتن یک وب سایت موفق بعد از طراحی خلاقانه نیاز به تولید محتوایی با کیفیت و مطابق اصول سئو دارد؛ البته برای سئو محتوای سایت باید از شرکت طراحی سایت حرفه‌ای که در زمینه سئو نیز فعالیت می‌کند مشورت گرفت. در این مقاله با مزایا و معایب وردپرس و مهارت‌های لازم برای طراحی سایت با وردپرس آشنا می‌شویم.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک نرم‌افزار منبع باز و سیستم مدیریت محتوای رایگان است که برای طراحی سایت استفاده می‌شود. این سیستم در سال ۲۰۰۳ به صورت محدود منتشر شد ولی دو سال بعد، این محدودیت‌ها برداشته شد و به صورت متن باز در دسترس افراد قرار گرفت که باعث ترغیب کاربران بیشتری برای استفاده از آن گردید. ویژگی اُپن سورس بودن وردپرس دسترسی به کدهای آن را امکان‌پذیر کرده به طوری که بسیاری از توسعه‌دهندگان وب‌سایت با تغییر در کدهای آن می‌توانند آن را سفارشی‌سازی کنند.

برای طراحی سایت با وردپرس چه مهارت‌هایی لازم است؟

به طور کلی برای طراحی سایت با وردپرس نیازی به دانش کدنویسی زیادی نیست؛ تنها آشنایی با موارد زیر و داشتن مهارت در این زمینه‌ها برای استفاده از وردپرس کافی است. آشنایی کافی با فضای اینترنت

  • انتخاب نام مناسب برای سایت کسب و کار، خرید دامنه و هاست
  • نصب وردپرس روی سایت و آشنایی با نحوه کار با آن
  • انتخاب یک قالب وردپرسی مناسب که با موضوع سایت مرتبط باشد
  • انتخاب و نصب افزونه‌های کاربردی مهم وردپرسی
  • ایجاد صفحات اصلی سایت
  • تولید محتوا برای سایت و سئوی آن
62476210

مزایای طراحی سایت با وردپرس

وردپرس با داشتن ویژگی‌ها و امکانات فراوان و کاربردی می‌تواند دست کاربران و طراحان سایت را در طراحی خلاقانه سایت باز بگذارد تا سایت خود را به صورت سفارشی‌سازی شده طراحی کنند. به طوری که یک شرکت طراحی سایت فقط با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا می‌تواند با ارائه نمونه کارهای حرفه‌ای به راحتی به درآمد خوبی دست یابد.

۱. رایگان بودن نرم‌افزار وردپرس

رایگان بودن وردپرس از مزایا و ویژگی‌های اصلی وردپرس است؛ زیرا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توان صفر تا صد سایت را با وردپرس طراحی کرد. در حالی که برای استفاده از بیشتر نرم افزارهای سایت ساز مشابه وردپرس باید هزینه مشخصی پرداخت نمود.

۲. انعطاف‌پذیری بالای وردپرس

ویژگی منعطف بودن وردپرس از مهم‌ترین مزایای آن است که می‌توان به راحتی برای طراحی سایت با وردپرس از افزونه‌ها و قالب‌های مختلف استفاده کرد. در این صورت طراحی سایت ساده‌تر و راحت‌تر می‌شود و علاوه بر این مدیریت سایت نیز آسان‌تر است.

۳. سادگی طراحی سایت با وردپرس

طراحی سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس به قدری راحت و ساده است که هر فردی با کمی آشنایی با وردپرس می‌تواند سایتی را برای کسب‌وکار خود راه‌اندازی کند.

معایب طراحی سایت با وردپرس

62476211

در بخشی از مقاله سه مزیت مهم برای طراحی سایت با وردپرس بیان کردیم ولی در کنار این مزایا وردپرس می‌تواند معایبی نیز داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱٫بالا بودن آسیب‌پذیری وردپرس

وردپرس یک نرم‌افزار متن باز است و کدهای آن توسط تعداد زیادی توسعه‌دهنده تغییر داده می‌شود. به همین دلیل برای پیدا کردن منابع باید آن را با استفاده از پوسته‌ها و پلاگین‌های مختلفی سفارشی‌سازی کرد. این افزونه‌ها و قالب‌ها توسط افراد مختلفی نوشته می‌شوند که هیچ شخص یا سازمانی بر آن‌ها نظارت ندارد؛ از این رو پلاگینی که در سایت نصب می‌شود ممکن است اشکالاتی داشته باشد و با وردپرس نصب شده سازگار نباشد. همچنین وردپرس با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP اجرا می‌شود و داده‌های مهم سایت را در پایگاه داده MYSQL ذخیره می‌کند که در معرض حملات SQL قرار دارند. یکی از دلایل اصلی عدم استفاده از وردپرس برای طراحی سایت آسیب‌پذیری این نرم‌افزار در برابر حملات هکرها است مگر اینکه پلاگینی برای افزایش امنیت سایت در مقابل این حملات نصب شود.

۲٫نیاز به به‌روزرسانی مداوم

به‌روزرسانی مداوم وردپرس می‌تواند باعث ایجاد مشکل در قالب و پلاگین‌های سایت شود؛ زیرا با هر آپدیت ویژگی‌های جدیدی به وردپرس اضافه می‌شود که می‌تواند با نسخه‌های فعلی یا قدیمی برخی از پلاگین‌های نصب شده روی سایت ناسازگار باشد. با هر به‌روزرسانی وردپرس باید تغییراتی را در قالب سایت و پلاگین‌ها داد که این کار نیاز به طراح یا برنامه‌نویس دارد و باید هزینه‌ای را صرف کرد.

۳٫استفاده از منابع زیاد

برای اینکه وردپرس کارآمد باشد و بتوان سایتی با امکانات فراوان و کاربردی طراحی کرد باید پلاگین‌های مختلفی را روی آن نصب کرد. اجرای تعداد زیادی افزونه روی سایت باعث استفاده منابع زیادی از سایت شده و در نهایت منجر به کاهش سرعت سایت می‌شود. بدون استفاده از این پلاگین‌ها یا نبود بودجه برای کدنویسی ویژگی‌های مورد نیاز سایت سرعت بسیار کُندی خواهد داشت. همچنین وردپرس در مقایسه با سایت‌های طراحی شده با HTML یا PHP منابع سرور بیشتری استفاده می‌کند؛ که برای رفع این مشکل باید هاست وردپرسی با کیفیتی خریداری کرد. در صورتی که سایت تعداد زیادی بازدید کننده داشته باشد و از هاست اشتراکی استفاده کند می‌تواند باعث کُندی سرعت در هنگام باز شدن سایت گردد.

۴٫ایجاد مشکل در سئو سایت

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای سازگار با سئو است که اگر تولید محتوا سایت مطابق با اصول سئو انجام شود می‌تواند سایت را در مدت زمان کوتاهی در لیست نتایج اول گوگل نشان دهد. قابلیت برچسب‌گذاری یا تگ‌گذاری و دسته‌بندی محتوا توسط وردپرس یک مشکل اساسی در سئو سایت است. با ایجاد هر برچسب یا اضافه کردن دسته خاصی از محتوا، یک نسخه تکراری از آن محتوا ایجاد می‌شود که این حالت باعث می‌شود کاربران از یک محتوا چندین نسخه را ببینند. همچنین این موضوع از نظر گوگل یک آیتم منفی برای سئو سایت به شمار می‌رود.

وردپرس با چه زبان برنامه‌نویسی نوشته شده است؟

وردپرس با استفاده از CSS و HTML و سایر زبان‌های برنامه‌نویسی نوشته شده ولی توسعه آن توسط زبان برنامه‌نویسی PHP انجام شده است. از این رو افرادی که قصد دارند به صورت حرفه‌ای خدمات طراحی وب سایت را انجام دهند باید با زبان PHP  آشنایی کافی داشته باشند. همچنین این سیستم مدیریت محتوا از دیتابیس MySQL استفاده می‌کند.

کلام پایانی

استفاده از وردپرس بسیار راحت است و حتی افرادی که زیاد در زمینه طراحی سایت دانش و مهارتی ندارند می‌توانند طراحی سایت با وردپرس را در زمان کمی یاد بگیرند و با استفاده از آن سایت کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید