بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار فناوری و اخبار هوش مصنوعی : دانشگاه امیرکبیر هاب هوش مصنوعی کشور

دانشگاه امیرکبیر هاب هوش مصنوعی کشور

دانشگاه صنعتی امیر کبیر

اخبار فناوری / دانشگاه امیرکبیر به عنوان هاب کشور در زمینه هوش مصنوعی انتخاب شد
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از انتخاب این دانشگاه به عنوان «هاب» کشور از سوی برخی وزارتخانه‌ها در زمینه هوش مصنوعی خبر داد.
محمد جواد عامری شهرابی روز شنبه در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بیش از یک دهه از برگزاری این مسابقه می‌گذرد. هدف از این نوع مسابقات این است که دانشگاه علاوه بر ارتقای سطح علمی و پژوهش، رابطه خوبی با صنعت برقرار کند. رابطه‌ای که از رهگذر آن مشکلات صنعت را حل کنیم. اگر رابطه موثری بین دانشگاه و صنعت ایجاد شود، به رفاه عمومی و بهبود وضعیت کشور منتهی می شود.

وی افزود: مشکلاتی در ارتباط بین دانشگاه و صنعت در گذشته وجود داشته است. ریشه برخی از این مشکلات به دانشگاه و برخی دیگر به صنعت برمی‌گردد. این مشکلات در کشورهای دیگر هم وجود داشته است.

عامری با بیان اینکه مسابقه هوش مصنوعی بر اساس نیازهای صنعت شکل گرفته است به طوری که عنوان هر مسابقه با نظر صنعت حامی مسابقه تعیین می شود، ادامه داد: پژوهشگران همیشه گلایه داشتند که پژوهش‌های آنها در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد؛ اما امروز با برگزاری این نوع مسابقات پژوهش‌ها کاربردی می‌شوند.

وی گفت: در این راستا، سعی بر آن است پایان نامه ها را نیز به سمت حل مشکلات صنعت ببریم که قطعا صنعت هم حمایت خواهد کرد. با مذاکراتی که با شرکت فولاد مبارکه اصفهان داشتیم، آنها پذیرفتند که از پایین نامه های مرتبط با صنعت فولاد حمایت‌های خوبی داشته باشند. به طوری که، هر پژوهش مرتبط با فولاد مبارکه انجام شود، از ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومان از پایان‌نامه‌اش حمایت مالی می‌شود. همچنین هر کدام از طرح‌هایی که بتوانند به طرح کلان برسند، از حمایت ۱۰۰ میلیون تومانی بهره‌مند می‌شوند. کسانی که در مسابقه برنده شدند یا نشدند هم می‌توانند از این حمایت‌ استفاده کنند با این شرط که یکی از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر مسئولیت آن طرح را بپذیرد. ‌

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: اتاق بازرگانی هم اعلام کرده است که از پایان‌نامه‌های دانشجویان این دانشگاه حمایت خواهد کرد. هم راستا کردن پایان‌نامه‌ها با مشکلات کشور یکی از برنامه‌های مهم معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. بازدید از واحدهای صنعتی هم یکی دیگر از اقدامات معاونت پژوهشی جهت آشنایی اساتید و دانشجویان با صنعت به شمار می رود. بعضی از شرکت‌ها هزینه‌های رفت و آمد و اسکان دانشجویان و استادان را برعهده گرفته‌اند تا پژوهش‌های دانشگاهی در راستای نیازهای آن شرکت ها هدایت شوند.

وی تاکید کرد: کمک هزینه پژوهش حداقل ۶۶ میلیون تومانی برای استادان جوان در راستای ارتباط بهتر با صنعت درنظر گرفته شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هدف مسابقه این است که ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کند. به همین دلیل، با تمام توان در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

عامری با اشاره به اینکه از صنایع درخواست می‌کنیم به تقویت این ارتباط ادامه دهند، یادآور شد: برخی وزارتخانه‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر را به عنوان هاب هوش مصنوعی کشور (ارتباط دهنده سازمان‌ها به یکدیگر) انتخاب کردند و اعلام کردند که هر دانشگاهی در کشور قصد دارد در زمینه هوش مصنوعی مرتبط با وزراتخانه مربوطه فعالیت کند، باید از طریق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام کند؛ چرا که ظرفیت‌های بسیار خوبی در این دانشگاه وجود دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: هم‌اکنون پروژه‌های بسیاری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال انجام است که در همکاری با هوشمند سازی صنایع شکل گرفته است.

وی یادآور شد: هوشمندسازی یکی از اهداف اصلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و ریاست دانشگاه بارها این بر این ماموریت تاکید داشتند. در این زمینه پتانسیل بالایی در دانشگاه وجود دارد. به جرات می توان گفت همه دانشکده‌های این دانشگاه، هم‌اکنون در موضوع هوشمندسازی فعالیت دارند. برای مثال در دانشکده نفت، موضوع هوشمندسازی چاه‌های نفتی بیش از یک دهه است نه تنها تدریس می شود بلکه پایان نامه ها و مقالات متعددی نیز منتشر کرده است. دانشکده های مثل مهندسی برق، مکانیک، شیمی و … که مدت ها است در این زمینه فعال هستند؛ بنابراین به نظر من این مسابقه می‌تواند در سطح دانشگاه نیز برگزار شود.

عامری تاکید کرد: این دانشگاه جامع‌ترین و کامل‌ترین دانشگاه صنعتی کشور است. چرا که دانشکده های متنوع فنی نظیر مهندسی پزشکی، پلیمر، پتروشیمی را به طور انحصاری دارد و بقیه رشته های رایج را نیز به طریق اولی دارد؛ بنابراین از تمام صنایع برای ارتباط بیشتر با این دانشگاه دعوت می کنیم و امیدواریم دانشگاه و صنعت در کنار هم بتوانند مشکلات کشور را مرتفع کنند.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید