بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار فناوری و اخبار هوش مصنوعی و اخبار ویژه : خلبانی هواپیماها توسط هوش مصنوعی  در آینده

خلبانی هواپیماها توسط هوش مصنوعی  در آینده

هوش مصنوعی خلبان

اخبار هوش مصنوعی / خلبان هواپیماها در آینده هوش مصنوعی خواهد بود
رئیس شرکت هواپیمایی امارات در مصاحبه جدیدی گفت که هواپیماهای آینده با هوش مصنوعی هدایت خواهند شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، «تیم کلارک»(Tim Clark) رئیس شرکت هواپیمایی امارات معتقد است که هواپیماهای مسافربری مجهز به کمک‌خلبان هوش مصنوعی می‌توانند مسافران را در آینده به مقصد خود برسانند.

کلارک گفت: ممکن است هواپیمای تک‌خلبان را ببینید اما آیا هواپیما می‌تواند به صورت کاملا خودکار پرواز کند؟ بله، ممکن است زیرا فناوری مورد نیاز برای این کار در حال حاضر وجود دارد. مسافران دوست دارند فکر کنند که دو خلبان در کابین هستند اما از نظر من، در آینده همیشه یک نفر در کابین حضور خواهد داشت.

اظهارات کلارک در حالی مطرح شده است که بحث‌هایی در مورد مقیاس و سرعت توسعه فناوری هوش مصنوعی وجود دارد.

«جوجی ویتز»(Joji Waites)، رئیس ایمنی پرواز در «اتحادیه خلبانان خطوط هوایی بریتانیا»(BALPA)، در وبلاگ خود با تأکید بر میزان ورودی حاصل از حضور خلبان در کابین نوشت: خلبان ماهر، بخشی از یک سیستم ایمنی پیچیده است که خطرات را کاهش می‌دهد و مسافران را ایمن نگه می‌دارد. خلبانان فقط رانندگان هواپیما نیستند، بلکه متخصصان ماهری هستند و بخشی از یک سیستم ایمنی حیاتی به شمار می‌روند که برای اطمینان از ایمن رسیدن مسافران، خدمه و محموله به مقصد کار می‌کند. از آنجا که با کاهش بیشتر تعداد خدمه، فشار وارده بر برخی از بخش‌های صنعت افزایش می‌یابد، شاید در نهایت به شکل‌گیری یک عملیات کاملا خودکار بیانجامد. شناخت مهارت‌ها و ارزش افزوده ایمنی کابین چند خدمه، مهم‌تر از همیشه است.

ویتز توضیح داد که خلبانان باید ناوبر، مهندس، تکنسین، کارشناسان هواشناسی و مدیران خدمات مشتری باشند. وی افزود: در یک روز معمولی، خلبانان با سایر خدمه هواپیما، خدمه روی زمین، خدمه کابین، کنترل ترافیک هوایی و مسافران سروکار دارند. یک خلبان باید بتواند نه تنها از نظر هوانوردی، بلکه در سطح بین فردی به خوبی ارتباط برقرار کند.

ویتز ادامه داد: برای شروع، خلبانان با خدمه‌های گوناگونی پرواز می کنند و باید بتوانند به راحتی با سایر خدمه پرواز و کابین ارتباط برقرار کنند. آنها باید بتوانند اطلاعات را به وضوح با افرادی که قبلا هرگز ملاقات نکرده‌اند، در میان بگذارند. همچنین، یک خلبان باید اطلاعات را به مسافران منتقل کند. یک خلبان علاوه بر مسئولیت در قبال مسافران خود، مسئولیت نهایی همه خدمه هواپیما را نیز بر عهده دارد. درک نیازهای آنها، محدودیت‌های زمان پرواز، شرایط استراحت، توافق‌نامه‌های صنعتی و حمایت از آنها در تعامل با مسافران، بخش حیاتی کار است.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید