بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اخبار جدید و اخبار فناوری و اخبار نانو : افزایش امید به احیای کشاورزی روستایی با یک فناوری‌ جدید نانویی

افزایش امید به احیای کشاورزی روستایی با یک فناوری‌ جدید نانویی

فناوری نانو و کشاورزی

فناوری نانو / راه‌اندازی گلخانه‌های گرافنی در شمال شرق چین که زمستان‌های سرد دارد، موجب شد تا کشت محصولات کشاورزی در روزهای سرد سال نیز ادامه داشته باشد. رشد درآمد جامعه روستایی و تنوع سبد غذایی مردم محلی از جمله دستاوردهای این گلخانه‌ها بوده و امید به احیای کشاورزی روستایی را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، در ماه مارس، ‌به‌رغم زمستان سرد در شهر هگانگ در استان هیلونگیانگ در شمال شرق چین، توت فرنگی و خرمالو در گلخانه های این شهر با استفاده از فناوری گرافن در حال پرورش است. این کار نه تنها رژیم غذایی یکنواخت ساکنان محلی را در طول زمستان تغییر داده است، بلکه به روشی جدید برای افزایش درآمد کشاورزان تبدیل شده است.

طی سال‌های اخیر، با تکیه بر منابع گرافنی فراوان خود، هگانگ تمام تلاش خود را برای ترویج و استفاده از گرافن در تاسیسات کشاورزی انجام داده است و به طور خلاقانه مسیر جدیدی از احیای صنعت روستایی را با کشاورزی تکنولوژیکی ایجاد کرده است. به طوری که در اوایل بهار که هنوز هم در هیلونگجیانگ هوا سرد است، کشاورزان هگانگ با تاسیسات گرافنی، با یک تی‌شرت ساده مشغول کار در مزرعه هستند.

لیولی از کشاورزان محلی این منطقه می‌گوید: بیشتر کشاورزان از جمله من سبزیجات را به عنوان منبع اصلی درآمد پرورش می‌دهند. در گذشته، گلخانه‌ها توسط خود کشاورزان با یک استاندارد پایین ساخته شده بودند؛ بنابراین در زمستان ما راهی برای تولید سبزیجات نداشتیم. اکنون دولت گلخانه‌های گرافنی ساخته و به صورت رایگان، با فضای بزرگ و عایق‌بندی خوب در اختیار کشاورزان قرار داده است؛ بنابراین می توانیم میوه و سبزیجات تازه تولید کنیم و حتی در سردترین روزهای زمستان، آنها را با قیمت مناسب بفروشیم.

به گفته هوانگ ونقینگ، مدیر دفتر احیای روستایی هانگنگ، گلخانه گرافنی می‌تواند به سرعت نور را به انرژی گرمایی تبدیل و عایق حرارتی برای گلخانه ایجاد کند. این توانمندی گرافن، کل فرآیند کاشت را بدون نیاز به انرژی سوخت امکان‌پذیر می‌کند و می تواند در برابر هوای سرد شدید مقاومت کند.

در حال حاضر، گلخانه گرافنی به امضای این شهر تبدیل شده است. هگانگ در حال حاضر بیش از ۳۰۰ گلخانه گرافنی را در ۲۵ شهر و شهرستان‌های استان‌های هیلونگیانگ، جیلین و لیائونینگ شمال شرقی چین ساخته است. ارزش خروجی کل آن به بیش از ۱۵۰ میلیون یوان (۲۱٫۷ میلیون دلار) رسیده است و حداقل ۲۰ سال عمر خدمات دارند.

هوانگ گفت: یک گلخانه هزار مترمربعی می‌تواند سالانه حداقل ۱۷ هزار یوان در زمستان و در میزان هزینه‌های گرمایشی و نیروی کار صرفه‌جویی داشته باشد.

جدیدترین اخبار و مقالات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پایگاه خبری و تحلیلی جهان دیجیتال دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید